Uitstapje naar Ronda

Spanje, Jaén

Gisteren reden we van Alcalá de Henares naar Jaén. Alleen maar autosnelwegen. Foto’s uit het raam lieten vooral vangrails zien. We overnachten weer op een grote parking in de stad.
Vandaag rijden we niet rechtstreeks naar Algeciras, maar maken een ommetje via Ronda. Qua kilometers niet zo heel veel om, maar Ronda ligt in de bergen. Bergwegen dus in plaats van autosnelwegen met mooie uitzichten.
Het mooie uitzicht begon al snel na Jaél – monocultuur van olijven hier. Elk beschikbaar plekje werd gebruikt. Ertussen af en toe een boerderij, meestal wit gekalkt.
Ronda bestaat uit 2 delen: de oude stad wordt via de Puento Nuevo (nieuwe brug -18e eeuws) verbonden met een nieuwer deel. De oude stad was een Moors bastion, dat pas in 1485 in christelijke handen viel. Het ligt op een zware kalkrots boven een diepe kloof. Het is een van de klassiek Moorse pueblos blanco (witte plaatsen op heuveltoppen).
Nadat we er rondgewandeld hadden en verder reden, werden we door Lieve over de Puento Nuevo en dwars door de oude stad gestuurd. Daarna volgden nog kilometers bergwegen, spectaculairder dan het eerste deel.
We staan nu op een camping aan de Middellandse zee, bijna onder de schaduw van de Britse apenrots (Gibraltar).

Mooie foto's weer, ook onder de andere verslagen! Wat zijn jullie vlot door dat grote land gereden, zeg. Ben benieuwd waar jullie de jaarwisseling gaan meemaken.