Klaipéda

Litouwen, Šilutė

De Lidl heeft vers gebakken brood. Andere supermarkten hebben vaak van dat voorverpakte (houdbare) brood en dat vinden we minder lekker. Terwijl ik brood haal bij de Lidl in Šiluté loopt Paul aan de overkant van de straat een kerkje binnen.
Als ik terugkom, moet ik ook even kijken. Uit het Litouwse foldertje dat er ligt, kan ik alleen opmaken dat het een katholieke kerk is (Šv. = St.) en 19e eeuws.
Daarna rijden we door naar Klaipéda. Op de parkeerplaats bij de begraafplaats pakken we de fiets om naar de oude stad te gaan. Zeventien jaar geleden zijn we hier ook eens geweest, maar we herkennen niets. We wandelen door de oude stad. Even kijken waar de wasserette is, waar we morgen langs willen. We weten dat die op woensdag is gesloten, maar er hangt ook een briefje op de deur dat er geen water is, in verband met de reparatie van een leiding. “morgen weer open”.
We zien wat gebouwen en beelden en kijken even bij de resten van de Memelburg, het fort van het Pruisische Memel (Klaipeda).
In een vitrine een interpretatie van Klaipéda/ Memel in de Middeleeuwen, gebaseerd op tekeningen uit de 16e en 17e eeuw. Het deed me denken aan de uitgebreide kerststallen die we zagen in Spanje.

Mooie en grappige foto 's,historisch oud plaatsje.