Over het dak van Marokko

Marokko, Tafraout

Bij het servicestation vanmorgen in Tafraout was één iemand bezig met zijn toiletcassette. Dan loont het om te wachten.
Daarna gaan we richting Tata via de weg die wij “bij de moskee rechtsaf” noemen. Nu staat er zelfs een bordje Tata bij. Het is de verbindingsweg tussen de 106 en de N7. De weg is sterk verbeterd vergeleken met een aantal jaren geleden. Nu zijn er maar een paar stukjes meer “piste” en dat is voornamelijk op plekken waar water het wegdek heeft weggespoeld of overspoeld met stenen. De route gaat grotendeels langs bergtoppen van de Anti-Atlas. We kijken onze ogen weer uit: zoveel tinten geel, bruin, rood en groen. Soms lijken de bergen gemarmerd, soms alsof ze net zijn aangeharkt.
In de verte zien we op een gegeven moment sneeuw op de toppen.
Het grootste deel van die hellingen zijn (bijna) kale rotsen. Op een stukje komen we vlak na elkaar 3 schaapskuddes tegen. Er zijn veel lammeren bij.
Wat verderop zien we een paar keer een nomadentent. Bij eentje ervan staan kinderen te zwaaien.
We rijden een stuk langs een rivier. Die staat helemaal droog, maar toch zien we dan opeens een oase met palmen en een dorp.
Ook de N7 volgt een groot deel een brede rivierbedding. We zien een bord dat we moeten oppassen voor koeien, geiten en dromedarissen (van linksaf). In het Arabisch zal dat waarschijnlijk in omgekeerde volgorde van belangrijkheid zijn.
Dan zijn er inderdaad dromedarissen. Soms een enkele in de rivierbedding, dan opeens een hele kudde met jongen erbij.
We staan nu bij camping Palmier in Tata, niet op de officiële camping, maar op veldje in de Palmentuin, aan de andere kant van de straat. Hier is geen elektriciteit, maar die hebben we ook niet nodig.
Vanavond konden we buiten eten en om 21.00 uur was het nog 22˚C.

Schitterend de bergen. Met vriendelijke groeten van Emily

Emily 2024-02-14 10:20:52

Schitterend die bergen qua kleuren en structuur. Het doet me aan Lanzarote denken. En ik heb de lammetjes gezien, even ingezoomd. Dank je Paul!

Magda 2024-02-17 18:01:42

Inderdaad mooi, die 'tekening' van de bergen ...