Thermaalbaden en verder

Hongarije, Püspökladány

Dinsdag zijn we de thermaalbaden (door Paul consequent terminaalbaden genoemd) maar eens gaan proberen. Ze variëren in tempratuur van 25˚ tot 38˚. De koudste is een 25 m bad, waarin baantjes kunnen worden getrokken. De twee warmste 32˚ en 38˚ zijn de echte thermaal baden: bruin water, dat naar zwavel ruikt. Ze schijnen o.a. goed te zijn tegen reumatiek (in elk geval dat is iets wat ik opmaak uit de borden die er hangen). In een thermaalbad wordt niet gezwommen, maar gezeten of gehangen. Langs de randen zijn banken onder water. Als je erop zit, zijn je schouders net boven water. 38˚ vind ik zelfs onder de douche al te heet, dus wij hangen een tijdje in het 32˚ bad.
Later in de middag trekken we nog een paar baantjes in het 25m bad.
Woensdag wilden we gaan fietsen. In het dorp en langs veel wegen waar we reden, zijn keurige fietspaden. Ik dus bij de receptie van de camping vragen of er een kaart was met fietsroutes. Nou, nee dus. Alleen een plattegrond van het dorp. In de omgeving was niets interessants, werd me gemeld. Alleen Debrecen, maar dat ligt 50 km verderop. Een beetje ver om te fietsen.
Toch gaan we op pad. Op de dorpsplattegrond hadden we gezien dat er net buiten het dorp een artboretum (bomentuin) is als onderdeel van het Hortobagy nationaal park (een bosgebied). We fietsen een rondje door het arboretum en dan verder. Ondertussen is het gaan miezeren. We komen een herder met hond tegen met een grote kudde koeien.
De weg loopt dood tegen een radiotelescoop, omheind met prikkeldraad
Het blijft regenen dus we fietsen maar terug naar de camping. Als we ons ’s middags opmaken om nog maar wat baantjes te gaan trekken, gaat het weer hozen.
Gisteren zijn we verder gereden naar het zuidwesten. We staan nu op een camperplaats bij Ásotthalom, in de buurt van Szeged en de Servische grens.
Toen we aankwamen was er niemand. Er stonden wel een paar campers. Terwijl wij probeerden te bellen, stopte er een wagen naast onze camper voor de poort. Een Hongaarse man vertelde dat hij de buurman was en dat de eigenaar van de CP straks zou terugkomen. We konden het terrein oprijden en een plek zoeken.
’s Avonds koffie en een frisje gedronken op het terras bij eigenaren Bert en Marriëtte (NL/Bel).
Gisteravond bracht ik wat groenteafval naar de buurman voor de kippen. Vanmorgen bracht hij met dank van de kippen (4 eieren) het bakje terug. We moeten meer eieren eten. De eieren die we nog uit Nederland hadden, zijn ondertussen op, maar aan die van Andrzej zijn we net begonnen. Vanavond maar weer wentelteefjes bakken. Zijn we gelijk ook weer wat oud brood kwijt.