Ouzoud

Marokko, Ouzoud

Na een ritje door het gekkenhuis van Marrakech en boodschappen bij de Marjane de stad uit in oostelijke richting. We rijden door een vruchtbare vlakte tussen olijfboomgaarden. Links in de verte zien we de contouren van de Hoge Atlas, rechts een minder hoog gebergte. Na het verlaten van de hoofdweg rijden we door een lieflijk glooiend heuvellandschap. Lieflijk ook door de vergezichten: veel groen (bomen, akkers) met kleine dorpjes in dezelfde kleur als de aarde.
Ons dagelijkse glas jus d’orange heeft weer de nodige voeten in de aarde. We zien een jongetje met een biljet van 20 dirham in zijn hand vertrekken en zeggen tegen elkaar “die gaat sinaasappels kopen”, maar na een tijdje komt hij terug met een plastic citruspers. De sinaasappels komen door de bovenkant van de zijdeur van de groentekraam naast het restaurant. Even later komt de jongen weer door de voorkant binnen met een paar glazen. Weer even later worden onze glazen versgeperst sap geserveerd. Deze keer is er een schoteltje met suiker bij.
We staan nu op camping Zebra in Ouzoud. Vanaf de camping mooi uitzicht op de bergen rondom.
Het is het begin van de Midden-Atlas.
Vanmorgen naar de Cascades (watervallen) van Ouzoud gewandeld. We hadden verwacht dat er niet zoveel water meer zou stromen, maar er viel nog genoeg naar beneden. Verschillende stromen vallen naar beneden in een bassin en dan weer verder. Heel mooi.
Langs de trappen naar de uitkijkpunten souvenirshops en eettentjes, maar niet opdringerig. Wij waren er rond 11.00 uur en dat was blijkbaar een tijd dat het nog niet zo druk was. We liepen een rondje: aan de ene kant omhoog naar het uitkijkpunt, vandaar omlaag naar de rivier. Na het oversteken van de rivier (dat kon met een bootje, maar ook lopend over een bruggetje en een paar zandzakken) aan de andere kant via het bos weer omhoog. Tijdens de wandeling door het bos, kwamen we een paar groepen tegen en toen we later naar het uitkijkpunt konden kijken, zagen we groepen mensen lopen.
Al de hele tijd in Marokko zei Paul dat hij apen wilde zien en hier zaten een aantal Berberapen bij het uitkijkpunt naar de watervallen. Vanavond op de camping heerlijk gegeten: tajine Zebra (rundvlees met kruiden, appel en honing) en exotische kip (met pruimen, abrikozen, rozijnen en noten).

hier in Leiden worden we ook vergast op mooie uitzichten..Schemerstad!

Petra Hoogeveen 2016-05-14 10:40:09

Dat eten klinkt niet gek!

Magda 2016-05-14 12:01:31

Leuk zo.n ander landschap dunkt mij Wat een belevenis toch!