Arkeologstigen

Zweden, Jävre

In Jävre, ten zuiden van Piteå, neemt men aan dat het 3000 jaar geleden, in de Bronstijd dus, werd bewoond.
Door het bos is een wandelroute uitgezet langs grafmonumenten, waarbij af en toe een schitterend uitzicht over de omgeving en de kust.
Steenhopen als graven werden vaak op hoge punten opgericht. Vanaf de zee waren de verhogingen goed te zien.
De zeespiegel was toen hoger dan nu, of beter gezegd het land is sindsdien 30 – 40 m gestegen. De graven liggen nu dan ook iets meer landinwaarts. Dat we op een vroegere vloedlijn lopen, zien we als we langs een veld vol rolstenen komen.
Vlak bij een aantal steenhoopgraven een ongewoon monument: “Broedende kip”. Monumenten zoals dit zijn alleen gevonden langs de kust van Småland en Öland in Zuid-Zweden.
Bij een ander steengraf een labyrint van stenen. Deze is gedateerd als rond 1200. De betekenis ervan is onbekend. Ze zijn gevonden op meerdere plaatsen langs de kust van Noord-Zweden. Misschien moesten ze geluk brengen bij het vissen.
Na onze wandeling rijden we naar Jacobsfrost. Aan de Åbyälven is een visplek, waar we kunnen staan.