Sauna

Estland, Võsu

We hebben op de kaart een route om te fietsen uitgezet. Het eerste stuk loopt gelijk met een langeafstandswandeling door het Nationale Park. Dan gaan wij een bospad op. Na een tijdje midden in het bos een weitje met iets gebouwds erop. Het lijkt een stuk gemetselde schoorsteen.
We fietsen het weitje op en vinden een gebouwtje, dat half onder de aarde zit. In de ruimte banken, een kachel met stenen en een watertank. Naast de kachel ligt het brandhout klaar. Een sauna concluderen we. Er staan een paar emmers en er ligt een bosje takken.
Aan de overkant van de wei een put met een emmer aan een touw op de deksel. In de put zit water.
Dit zou een leuke camperplek zijn. Er lopen bandensporen, dus je kunt er met een auto komen.
Wij gaan verder. Lahemaa Nationaal Park strekt zich uit over een aantal schiereilanden. Karakteristiek is het oude duinlandschap. Duizenden jaren geleden was de zee 5 meter hoger en de duinen die toen de afscheiding vormden tussen land en zee, liggen nu een paar kilometer landinwaarts en zijn begroeid met bos. Soms fietsen we onder langs zo’n duinenrij.
We fietsen langs een paar schiereilanden. In een dorpje is een soort openluchtmuseum. Een aantal oude huisjes en schuren zijn bewaard en worden langzamerhand gerestaureerd. Op een van de schuren was een dakdekker bezig. Midden in de schuur staat een grote den. Het dak moet eromheen worden gelegd.
Al verder fietsend zien we af en toe de baai met veel zwerfkeien erin. De punt van het tweede schiereiland bestaat uit een stenen dam, een eind de zee in. Voor het eerst zien we schepen varen op de Oostzee/ Finse golf.
In Võsu doen we nog even een boodschap en dan snel naar de camper. Het begint te regenen, een bui blijkt later.
Na de bui gaan we douchen in het sportcentrum van het dorp. P4N geeft ook dat soort nuttige adressen.
Aan het eind van de middag vervangen we het water in de watertank door vers water van hier. Paul heeft bij hier wonende buren gevraagd of het water goed te drinken is en kreeg bevestigd dat iedereen hier het gemeentelijke water drinkt.

Grappig die schuur om die boom heen gebouwd,hoe kom je op het idee. Die sauna in het bos daar zou ik mij niet op mijn gemak voelen ,heel apart. Zijn jullie nog geen beren,wolven of rendieren tegen gekomen.? Goede reis verder.