Watervallen

Zweden, Västerbotten County

De eerste waterval vanmorgen was de Trappstegsforsen. Het water valt via meerdere theatrale trappen naar beneden.
Als we een parkeerterreintje oprijden voor koffie staan we bij de volgende waterval: Dimforsen.
Ook hier zie je aan de ene kant een paar traptreden, aan de andere kant een wat hogere val. Midden in de rivier is een eilandje, waarlangs het water aan twee kanten omlaag komt.
Dan rijden we door naar Stalonberget utsikt, waarvandaan je een mooi uitzicht hebt op aan de ene kant de bergen in het noorden en westen en aan de andere kant op loop van de Malgomaj, zoals de rivier waar we langs rijden hier heet.
In Vilhelmina doen we een boodschap en wandelen door de “kerkstad”. Tussen 1840 en 1890 bouwden boeren uit omringende dorpen gemeenschappelijke huizen om in weekenden en bij kerkelijke festiviteiten de nacht te kunnen doorbrengen. De afstand naar hun dorpen was anders te groot om naar de kerk te kunnen.
In de beginjaren waren de huizen tussen de kerkelijke bijeenkomsten gesloten. Vanaf het einde van de 19e eeuw werden de huizen steeds meer permanent bewoond. Vanaf de jaren ’60 kocht de gemeente huisjes op om te restaureren. Ze worden nu vaak verhuurd als tijdelijke accommodatie.
Een ander opmerkelijk gebouw in de stad is de Volgsjö school uit 1918.
Voor het museum (uiteraard gesloten) staat een standbeeld van Lapp-Lisa, een Samenvrouw en heilsoldate, die met een gitaar zingend evangeliseerde. In Fatmomakke, waar we gisteren waren, staat een Leger des Heils gebouw dat door haar is geschonken aan dat kerkdorp.
We rijden door naar Lövåsen, waar we nu staan op een parkeerplaats bij een verenigingsgebouwtje van een kerk uit Vilhelmina. Kijken uit op de zonsondergang over de Volgsjön.

Wat leuk, die huizen die alleen gebouwd worden voor onderdak tijdens kerkevenementen. Mooie foto’s weer.

Annemarieke 2022-09-05 08:49:01

De mensen moesten van verre komen en in de winter is het vroeg donker en in de winter meters sneeuw daardoor konden zij niet meer naar huis en de voorzieningen van huisjes haalde de mensen van verre ook naar de kerk.Prachtig ., Scandinavië is prachtig en men houdt veel oude tradities en folklore in ere,

Ineke. 2022-09-05 09:19:58

Wat een mooie zonsondergang!