En toen hadden we nieuwe zonnepanelen

Marokko, Tafraout

Paul was snel terug van zijn kopje koffie vanmorgen: geen rust omdat de man van de zonnepanelen zou langs komen.
Eerst werd er een ladder tegen de camper gezet om te meten of de panelen die hij had bij ons pasten. Paul ging via ons eigen laddertje omhoog.
De te plaatsen panelen zijn iets groter dan de onze, maar het zou moeten passen. Ze zijn alleen niet op dezelfde manier te bevestigen. Na akkoord over de prijs, rijd ik naar de stad om geld te pinnen. Bijna alle betalingen gaan hier met contant geld.
Ondertussen worden onze platen eraf gehaald. Op de etiketten aan de onderkant zien we dat ze van 1997 zijn. Ze zijn er dus vrij snel na aankoop van de camper opgelegd door de eerste eigenaar. Per plaat kon maximaal 75W worden geleverd. Nu krijgen we 2 platen van 225 W. Driemaal sterker dus. Benieuwd hoe we dat zullen merken.
Na het vervangen van de regulator, het kastje waar de draden van de platen en die naar de accu’s ingaan, kunnen we testen. Pauls fietsaccu is in redelijk korte tijd weer vol. Ook de beide accu’s (start en huishoud) zijn aan het eind van de middag voller dan ze ooit waren. In elk geval volgens de meters. De omvormer geeft geen enkele keer aan dat er te weinig spanning is.
Aan het eind van de middag roepen we de installateur nog een keer terug omdat we niet willen dat de plusdraden van beide accu’s in één poort zitten, zoals hij had gedaan. We zijn bang dat de accu’s gaan pendelen. Nu heeft iedere accu een eigen poort voor zijn plusdraad. We hopen daarmee te voorkomen dat de huishoudaccu de startaccu kan leegtrekken. Of dat ook gaat werken, moeten we zien de komende dagen. We weten nog niet van alle cijfer- en lettercombinaties die voorbij komen op het menu van de regulator wat ze betekenen.

Wat fijn dat jullie nieuwe zonnepanelen hebben! Met vriendelijke groeten van Emily Wetselaar

Emily 2024-02-07 21:47:33

Het ziet er mooi uit en ik hoop met jullie dat ze het perfect doen. Dan is het een goede inverstering zo aan de lucht te zien.