Gorges de Dadès

Marokko, Gorges de Dadès

Toen we opstonden heeft Paul eerst onze mat opgehaald. Deze was door de wind meegenomen en lag opgerold tegen een muur aan het eind van de camping. Het bleef de hele dag flink waaien. De beheerder van de camping vertelde dat dit kwam, omdat het in het westen en in de Atlas regende.
In Skoura kochten we een gasfles. De winkelier zette hem in de gaskast en sloot hem aan. De aansluitingen zijn hetzelfde als bij ons.
Na nog een aantal flessen water en wat brood te hebben gekocht, gingen we door. Het eerste stuk van de N10 is een prachtige weg. Hij lijkt met een liniaal getrokken. Misschien hebben de Fransen dat toentertijd ook welgedaan. Een paar keer kruizen we de Dadès. Er staan borden “opspattend water” en aan de zijkanten staan betonnen paaltjes, als de weg een grindbed passeert. De Dadès ligt duidelijk droog. Toch zie je dat er groene stroken zijn direct langs het stroomdal. Voor de rest is de vallei woestijnachtig. Rechts zien we besneeuwde toppen van de Hoge Atlas, links de toppen van Jbel Sarhro. Daarachter begint de Sahara.
We rijden door een stadje dat het centrum is van de rozenstreek. Er schijnen in april en mei tonnen rozenblaadjes te worden verwerkt. We verwachtten dan ook hele velden met rozenplanten te zien, zoals vorig jaar in Kazanlak (Bulgarije), maar nee hoor, nergens rozenvelden. Hooguit wat losse rozenstruiken aan de rand van de akkertjes. Wel overal reclames voor rozenwater en rozenzeep.
Bij Boumalne de Dadès gaan we weer de Hoge Atlas in. De Dadès loopt hier door een kloof met hoge rotswanden. Langs het water, dat hier wel stroomt, zijn akkers en tuinen met veel olijven- en vijgenbomen. De rotsen hebben allerlei kleuren en soms hele mooie grillige vormen.
We staan op camping Les Pattes de Singes (apenpoten). De rotsen tegenover de camping hebben de vorm van apenpoten. Het is een toeristische trekpleister. Vanuit de camper zien we regelmatig groepen mensen een plateau oplopen om foto’s te maken.
Als avondmaaltijd maakte de eigenaresse van de camping couscous voor ons. Het werd aan de camper geserveerd. Het was zoveel dat we er ook morgen nog van kunnen eten.