Montblanc en Poblet

Spanje, Montblanc

Montblanc was onze eerste bestemming vanmorgen. Niet de berg op de grens van Frankrijk en Italië, maar een klein stadje in Catalonië. Binnen de nog volledig aanwezige stadsmuren is nog de Middeleeuwse structuur aanwezig.
Volgens de legende versloeg Sint Joris hier de draak. Uiteraard heet de poort waar dit gebeurde de Portal de Sant Jordi. De overwinning van de draak zie je ook in het smeedwerk van de trapleuningen (hekjes) voor de poort. Aan de ene kant een drakenkop en een zwaard. Het hek aan de andere kant heeft een speer en een schild.
Aan het Plaça Major een officiële maat voor graan uit 1752. Een stenen bak werd volgestort. Als het schuifje daarna open werd gezet, kwam er een afgemeten hoeveelheid graan uit; een quartera of tres quartans. Geen idee hoe die maten in het Nederlands heten.
Aan de andere kant de hoofdfontein (waterpunt) om water van buiten de stad naar binnen de muren te krijgen.
Vlak bij de Plaça Major de gotische Església de Santa Maria met daarin een 14e-eeuws retabel, gewijd aan de heiligen Bernat en Bernabé. Er zijn schitterend gesneden details te zien.
Na onze wandeling door Montblanc rijden we naar Poblet (12 km verderop). Hier staat een 12e eeuws cisterciënzer klooster, waarin een koninklijk pantheon met graven van de koningen van Aragon.
Helaas was zowel de kerk als het pantheon gesloten voor publiek in verband met conservatiewerkzaamheden. Door het klooster konden we wel rondlopen (na betaling van een toegangsprijs uiteraard).
Tussen 1835 (onteigening kerkelijk bezit door de staat) en 1930 werd het klooster vernield. In 1930 zijn ze begonnen met restaureren en vanaf 1940 zijn er weer monniken. We zagen er eentje lopen, toen we in de camper zaten op de parkeerplaats van het klooster, waar we ook de nacht doorbrengen.