Drie kerken

Finland, Tampere

Vanmorgen gaan we naar de overkant van het kanaal. Gisteravond hebben we bedacht wat we willen doen.
Voor we het kanaal oversteken zien we een beeld van vrouwen. Op de zijkant staat een lap tekst in het Fins.
We gaan eerst naar de orthodoxe Alexander Nevskykerk uit 1889. In de kerk een opvallende icoon, met een dode Maria omringt door apostelen. Waarschijnlijk Russisch uit ca 1850. (Helaas geen foto van.)
Dan gaan we naar de rooftopbar van Solo Socos Hotel Torni, waar we vanaf de 25ste etage een mooi uitzicht hebben over de stad. Het moderne hotel is gebouwd achter een aantal spoorweggebouwen. Een ervan is omgebouwd tot entree. De oude remisehallen zijn nu congrescentrum.
Boven zoeken we de twee kerken die nog op ons lijstje staan: de Dom en de Kalevakerk, door inwoners Sielujen Siilo (Silo der zielen) genaamd. Het is gebouwd in 1966 door dezelfde architecten die ook de Metso hebben gebouwd. Van 25 hoog ziet het eruit als een vierkant blok. Dichterbij gekomen, zien we er allerlei ronde hoeken in. Binnen zijn we stil. Er komt natuurlijk licht door de ramen, die van vloer tot plafond doorlopen. Door de ramen is er een verbinding met de natuur van buiten: lucht, bomen.
Het hele interieur is van dezelfde ontwerpers: de banken, preekstoel (met engelvleugels voor de akoestiek), het orgel dat voorin de kerk staat en naar de hemel reikt. Achter het altaar voor een van de ramen een kunstwerk “geknakt riet” naar Jesaja 42:3.
Later lezen we dat het grondplan van de kerk de vorm van een vis (Ichtus) heeft.
Blij dat we ons niet door het eerste aanzicht hebben laten afschrikken.
Dan door naar de Dom, de St Johns Kathedraal. Gebouwd tussen 1902 en 1907 in de Nationaal Romantische stijl (Finse Jugendstil). Opgetrokken uit natuursteen en van binnen veel mooie elementen.
Het fresco “De gewonde engel” moet een van de meest bewonderde schilderingen van Finland zijn.
Drie heel verschillende kerken, maar allemaal mooi en het bezoeken waard.
Dan gaat het regenen en hagelen. Het zomerseizoen begint hier op 1 juni, maar het is wel een koud begin (7˚). We wachten de bui af onder een luifel en later in een barretje.
Terug bij de camper rijden we naar een plek aan een meer onder Orivesi. Na het eten klauteren we een rondje over de rotsen van het schiereiland naar 170m hoogte, waarop een Bronstijd grafheuvel.

Soms verbaas je je hoe mooi een kerk ,basiliek of cathedraal binnen is en ziet het er buiten niets zeggend uit. Waaar jullie zijn kom je vaak de mooiste ikonen tegen,oud en nog prachtig van kleur.

Ineke. 2023-06-02 19:55:18

Prachtig die moderne kerk, van binnen dan, inderdaad! Opvallend hoe dik aangekleed jullie zijn, dat was geen avondje in de zon lezen ;-)

Maaike 2023-06-02 20:21:24

Door de bank genomen toch koud weer in deze tijd. Wel erg interessant om jullie verhalen te lezen. Maar hoe houden jullie het warm in de camper? Weinig zonne-energie! Hebben jullie soms een Standkachel op diesel?