Terug naar de kust

Ierland, Ennis

In Ennis bekeken we de 13e eeuwse Franciscaner Abdy (Ennis Friary) met verschillende 15e en 16e eeuwse beeldhouwerken, voor een deel achter glas, dus moeilijk te fotograferen. Wel een mooie Franciscus van Assisi en een mooie madonna met kind in de muren.
Daarna door naar de Cliffs of Moher, rotsen die loodrecht aflopen in zee. Het hoogste punt is 214 meter. Op de rotsen nestelen verschillende vogels (meeuwachtigen). Ook is er een puffinkolonie. Van waar wij stonden, waren ze niet te zien. Op een paar foto’s menen we ze in een paar vliegende vogels te herkennen als we heel ver inzoomen.
Vanaf de kliffen langs de kust van de Burren verder. De Burren is een Karstgebied met lichtgrijs kalksteen. De heuveltoppen zijn kaal en de kalksteen is gebarsten, waardoor het lijkt alsof het gestapelde stenen zijn.
We reden naar Rinville Pier, een klein haventje, waar we kunnen overnachten. Toen we rond 17.00 uur aankwamen was het er druk. Vanaf de scheepshelling werd gezwommen. Een vrouw vertelde dat vandaag de eerste keer was dat dit deze zomer kon. En hier in Ierland weet je dan nooit of het niet ook de laatste zomerdag van het jaar is. Als je de kans hebt om naar het water te gaan, dan doe je dat dus.

De cliffs of Moher zijn vanaf het water zeer indrukwekkend om te zien; zo ook de papegaaiduikers en vele andere vogelsoorten...