Roquetas de Mar en Almeria

Spanje, Roquetas de Mar

Donderdag reden we naar de buurt van Almeria. Onderweg zagen we wisselende landschappen: Eerst nog boomgaarden met citrusfruit of olijven, later werden dat wijngaarden en nog later plastic kassen met tomaten en paprika’s. De wijngaarden waren overdekt met netten.
Soms een stukje door de bergen, dan weer door een vlakte. Regelmatig kruisten we een (meestal droge) rivierbedding.
We staan op een camping bij Roquetas de Mar, een kilometer of 17 voorbij Almeria. Een grote camping waar ook weer veel overwinteraars staan. Een Nederlandse vrouw vertelde dat zij hier de 100 dagen vol zouden maken (dan kregen ze 60% korting).
Vrijdag fietsten we naar Roquetas de Mar om het stadje te bekijken en boodschappen te doen. Lekker in ze zon koffie en thee op een terras met uitzicht op de haven. Op de terugweg een fietspad tussen de zoutpannen en de zee. In het brakke water weer steltkluten.
Zaterdag fietsten we naar Almeria. Eerst een stuk door wat kleinere stadjes, toen de grotere doorgaande weg naar de stad. Twee van de drie tunnels konden we vermijden door langs de zeekant om de rotsen heen rijden. Mooi uitzicht over de Golf van Almeria: aan de ene kant Almeria en aan de andere kant de vissersstadjes, waar we vandaan kwamen; op zee activiteit bij een viskwekerij.
De kathedraal in Almeria lijkt wel een burcht (vanwege de aanvallen van piraten uit Noord-Afrika).
We wilden eigenlijk ook nog naar het Alcazaba (Moors fort uit de 10e eeuw), maar het trok dicht en de wind wakkerde aan, dus we zijn teruggefietst. De wind hadden we tegen en het grootste deel van de route was heuvelop. Nu moesten we wel door de tunnels.
Vanmiddag is het bewolkt en regent het af en toe. Het deel van de was, dat niet in de droger kon, hangt nu in de achterbak van de auto.

Een tegen-verhaal: Vanmiddag reden we door de Ooijpolder. Het water van de Waal heeft zich aan weerszijden van de bedding breeduit verspreid over weideland en akkers. Alhoewel enkele dagen geleden de Waalkade ter hoogte van de benedenstad nog verdween onder het wateroppervlak, en het zich inmiddels gedeeltelijk heeft teruggetrokken, is en blijft het een niet voor te stellen hoeveelheid water. De zon was er, de lucht was blauw, toch was het winters koud... Watervogels krijsen boven onze hoofden, half wilde paarden en runderen zijn naar de veilige kant van de dijk gebracht, Ooortjeshekken, het kleinste hotel van Nederland, ligt er - nu een nabijgelegen boerderij is afgebrand - naakt en rillend bij...

Godfried Beumers 2018-01-14 16:41:04

het tegen-verhaal van Godfried Beumers kan ik bevestigen. Met mijn moeder daar van de week geweest. Indrukwekkend. Fijn verblijf verder.