Charles Fort en plattelandsweggetjes

Ierland, County Cork

Van Cobh reden we via Cork naar het Charles Fort bij Kinsale. Een stervormig (afgekeken van de Hollanders) fort, gebouwd in de late 17e eeuw door de Engelsen. Het was een van de grootste militaire forten in Ierland en de manschappen die er waren gelegerd/opgeleid, waren betrokken bij de meeste gewapende conflicten waar Ierland (of via Engeland) bij betrokken was.
Nu zijn er in een aantal gerestaureerde gebouwen tentoonstellingen. Van het merendeel van de gebouwen binnen het fort staan alleen nog muren. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe groot het was. Op het hoogtepunt waren er 15000 man gelegerd. Niet alleen binnen het fort, maar ook op een stuk land ernaast.
Van het fort reden we via Kinsale en daarna allerlei kleine weggetjes naar het westen. Ons reisdoel was een camping bij Glandore en we lieten Lieve (onze tomtom) de kortste route bepalen. Dat betekende dus secondaire wegen en af en toe stukken over een veredeld karrespoor: één auto breed geasfalteerd, gras dat er in het midden doorheen komt en heggen aan beide kanten van de weg. Dit gebied staat bekend om zijn fuchsiaheggen en die hingen overal aan onze spiegels.
We reden koud de camping op of het begon te regenen. De hoosbuien gingen door tot diep in de nacht. We hebben heerlijk geslapen.