Stari Bar

Montenegro, Bar

Als eerste vandaag Stari Bar aangedaan. Het oudste deel van dit stadje is een ruïne. Je ziet er stukken van oude kerken (fresco’s). In de Ottomaanse tijd werden dit moskeeën. Hoe die fresco’s dat konden overleven, werd niet vermeld.
Een deel van deze stad werd vernietigd in gevechten tussen de Montenegrijnen en de Turken(1878). De doodsklap voor de stad was de aardbeving in 1979. Het aquaduct dat water aanvoerde uit een bron 3 km verderop in de bergen werd verwoest. De inwoners vertrokken naar (nieuw) Bar aan de kust. Sinds het aquaduct is gerenoveerd, komen de mensen langzamerhand terug. In het oudste deel (voormalig kasteelcomplex) worden nu ook gebouwen opnieuw opgebouwd. We zagen een hammam (badhuis), een kerk, een klokkentoren en een kruithuis, dat nu dienst deed als opslag van geregistreerde fragmenten van oude gebouwen uit de stad.
Na de lunch reden we langs de kust naar het noorden. Via Cetinje, dat we nog gaan bezoeken, kwamen we in het Nationaal Park Lovćen. Op het parkeerterrein van het bezoekerscentrum mag je overnachten in een camper. Onderweg hadden we een flinke bui en ook hier spetterde het bij aankomst. Het koelt ook snel. Gaan we vannacht het dekbed weer eens gebruiken?