Zwarte ibissen en witte reigers

Spanje, Sagunt / Sagunto

Gisterochtend reden we rondom Valencia. Ons doel l’Albufera: een zoet watermeer omgeven door rijstvelden en van de zee gescheiden door een beboste zandbank (met veel hotels en appartementencomplexen daarop).
Een jaar of 5 geleden hebben we hier een keer gefietst en zagen toen zwarte ibissen, kleine en grote zilverreigers en zelfs een woudaapje.
Als we op zoek zijn naar een camperplek ontdekken we (in P4N) dat de parkeerplaats bij Ermita dels Sants de la Pedra (een klein kerkje op een rotsheuvel midden in het Park Naturel de l’Albufera) kan worden gebruikt om te overnachten.
Eerst nog even legen en vullen in Algemesí en dan de rijstvelden in. Op de parkeerplaats staan al 4 campers, maar er is nog ruimte genoeg. Als we zijn geïnstalleerd, lopen we een rondje om het gebouwtje. Naar alle kanten uitzicht op de akkers, die voor een deel onder water staan.
Vandaag pakten we weer de fiets voor een rondje. Voor we vertrokken al een kleine zilverreiger, die in het gras tussen de campers liep. Misschien was het zelfs wel een koereiger, want zijn tenen waren net zo donker als zijn poten, zien we als we de foto’s nog eens goed bekijken. De kleine zilverreiger hoort gele tenen te hebben.
Het was zonnig, maar na een kleine kilometer ging ik terug om een dikkere jas aan te doen en een sjaal om mijn hoofd (onder mijn fietshelm). Paul ging vast kijken bij Ullal de Baldovi, een natuurlijke grondwaterbron die het park van water voorziet. De bijzondere planten en dieren hebben we niet gezien. Meerkoeten, eenden en aalscholvers zien we thuis ook.
Verderop zien we wel veel kleine zilverreigers. Dan ook de zwarte ibissen; ze zitten vaak met meeuwen op ondergelopen akkers. Zolang we op de fiets blijven zitten, blijven zij staan. Stoppen we, dan vliegen ze op. Soms vliegt er een groep ibissen over.
We fietsen naar El Palmar, een dorpje aan het meer, waarvandaan je met vissersbootjes het meer op kan. Het is er druk. De terrassen zitten vol (lunchende) mensen.
Na koffie/thee met een stuk cake fietsen we terug. We kunnen nog even in de zon zitten.

Wat mooi is het daar. En heerlijk weer.

Hans en Annemarieke 2022-01-17 21:49:38

Deze plek kennen we goed,daar was op een warme zomerse dag een bruiloft,de bruid kwam met haar Vader met een bootje aan,een beeldschone jonge bruid in een wolk van kant en satijn,een sprookjes trouw jurk en de prachtige bruidegom stond haar op te wachten,met wel 6 kleine bruidsmeisjes ook in beeldschone zacht roze jurkjes en zwarte lakschoentjes,twee bruidsjonkertjes van een jaar of 7 hielpen de bruid uit de boot en strooiden witte bloemetjes,een onvergetelijk mooi en lief tafereel, daar was een restaurant met een enorme tuin versierd met witte balonnen en witte harten in de boom,wij dronken een glas wijn op het terras en genoten van dit schouwspel ,van deze romantische feestelijke bruiloft.

Ineke 2022-01-17 22:13:36

Jullie kleuren al mooi bij! Ik heb weer genoten van jullie verhalen en bijpassende foto's.

Magda 2022-01-18 11:22:32

Met die sombere, mistige, koude dagen hier is het genieten van jullie mooie foto's en verhalen! Wij zijn eens in Javea geweest en kwamen ook langs die rijstvelden. Het is ons toen niet gelukt ze te bezoeken dus leuk om jullie verslag te zien.