Stad met (verborgen) historie.

Spanje, Valladolid

De voorspellingen zijn dat het vandaag voorlopig de laatste droge dag zal zijn. We willen niet de hele dag in de auto zitten, als we dat de komende dagen, door regen gedwongen, toch al moeten.
We rijden naar Valladolid. Naast dat Cervantes er woonde ten tijde dat het eerste deel van Don Quijote verscheen, zijn er aan deze stad veel historische feiten verbonden.
De katholieke koningen (Ferdinand en Isabella) trouwden hier en na de herovering van Granada op de Moren, maakten ze Valladolid de hoofdstad van hun rijk. Filips II werd hier geboren, Columbus overleed hier.
Van al deze dingen is weinig te zien in de stad.
De kathedraal die in opdracht van Filips II gebouwd moest worden is nooit voltooid en toen we er omheen liepen, zag het er aan de achterkant uit alsof er delen waren ingestort. De deuren zaten op slot, net als die van de Iglesia de San Pablo, met een fraai versierde gevel in platereske stijl (= vroege Spaanse renaissance).
Wel naar binnen konden we bij de rechtenfaculteit van de universiteit van Valladolid. Een mooi trapportaal met glas-in-loodramen en tegelplateaus.
Verder op een aantal plaatsen gebouwen uit de art nouveau tijd. Jammer genoeg dan vaak vlak naast jaren 60 flats. Niet zo’n spectaculaire stad dus.