Olsztyn

Polen, Olsztyn

Vanmorgen werd Paul wakker van het roffelen van een specht in het bos achter de camper.
Even later hoorde ik een kraanvogel roepen.
We rijden naar Olsztyn en als we daar uitstappen, zien we een kramsvogel foerageren voor zijn nest.
Na de lunch lopen we naar het oude centrum. Olsztyn is ontstaan rond het kasteel, dat vanaf 1334 door de Duitse Orde werd gebouwd. De provincie Varnia is door de eeuwen heen afwisselend Pools en Duits (Pruisisch) gebied geweest. De wetenschapper Copernicus (die de aarde om de zon liet draaien ipv de zon om de aarde) heeft er een aantal jaren gewoond en gewerkt.
Een van de stadspoorten (de Hoge Poort) heeft de verwoesting van WO II overleeft en staat nu tussen wat moderne gebouwen aan de rand van de oude (toen ommuurde) stad.
In het centrum van dat oude deel natuurlijk het marktplein met het oude stadhuis (gedeeltelijk 16e eeuws). Sinds 1915 is er een nieuw stadhuis, net buiten het oude centrum.
Ook 14e-eeuws is de St. Jacobus basiliek gebouwd door de kruisridders.
Buiten het oude gedeelte is het huidige cultureel centrum een voorbeeld van Art Nouveau architectuur. Het is tussen 1898 en 1907 gebouwd voor steenfabrikant en gemeenteraadslid Otto Naujack.
Ook het postkantoor is een mooi gebouw. De stijl waarin het is gebouwd, hebben we vaker gezien.
Terug bij de camper kunnen we nog even op een bankje aan het meertje zitten lezen.

Zojuist jullie laatste verhaal gelezen en foto's bekeken julliezijn al een eind weg. Wij overnachten op weg naar Spanjeineen hotel in Dyon,vanmiddag werd het behoorlijkwarm,20 graden,zo comfortabel om het zonnetje te voelen en tegenieten van de blauwelucht en prachtige gebied. Goede reis verder en onzegroeten Arendien en Paul.

Ineke 2023-05-02 22:29:18

Wat een bijzondere stad en zo'n geheel andere bouwstijl.