Over de Sont

Denemarken, Slagelse

De afgelopen nacht heeft het stevig geonweerd en geregend. Vanmorgen lagen er nog plassen op het parkeerterrein.
We rijden dwars over het eiland naar Kopenhagen en vandaar over de Sontbrug. Het blijven mooie bruggen, die van gisteren en deze.
Voor de tolpoortjes een piep van de Brobizz en dan gaat het stoplicht op groen. Stoppen hoeft niet meer. De tol wordt automatisch afgeschreven op de creditkaart.
Vorig jaar hebben we rondgezworven in het zuiden, nu gaan we wat sneller naar het noorden. Ook omdat we de Wildernisroute (Viltmarkvägen) willen rijden. Maar eerst wat boodschappen afgeven in Östersund.
We rijden vandaag naar Ryssby, waar we staan op de parkeerplaats van het badstrandje. We kijken dus uit op het meertje.
Als we nog even het dorp inlopen, komen we langs een speeltuin/fitnesparkoers. Voor iedere leeftijdsgroep wat te doen. Jammer dat er bij het herinrichten van het plantsoentje bij ons niet aan zoiets is gedacht.
Bij de kerk een 10e-eeuwse runensteen. Opvallend is de manier waarop hier is “geschreven”: beginnend van onder naar boven op de zijkant en daarna van onder naar boven op de voorkant. Beide keren eindigend in een kruis.

Prachtig de Sontbrug,en dan heerlijk door het rustige Zweden,ik hou van Zweden en Noorwegen,veel plezier Arendien en Paul.