Ring of Beara en Healy Pass

Ierland, Bantry

Van Mizen Head een stukje dezelfde weg terug als gisteren. Daarna slaan we linksaf naar de noordkant van het schiereiland. Bij Bantry was de Prinsendam (een cruiseschip onder Nederlandse vlag) bezig haar passagiers via reddingsboten naar de kade te brengen.
Bij Glengarriff begonnen we aan de Ring van Beara. Een rondrit over dit schiereiland. Tussen de Noord en Zuidkust loopt een bergrug (hoogste toppen iets boven de 600 meter). Via de Healy Pass steken we door van Zuid naar Noord. Door regen en laaghangende bewolking wordt het zicht belemmerd, maar toch is het een mooie route. De weg kronkelt door een rotslandschap (met grazende schapen en kleine riviertjes) omhoog. Op de top ondanks de mist een leuk beeld van de weg. Aan de noordkant weer omlaag en dan naar links (het westen) om toch de hele ring te kunnen zien. Ons doel was een camperplek aan de westkust, maar op de bedoelde plek stonden nu veel (aftandse) caravans. We reden dus door. Staan nu weer aan de zuidkust op een camperplek bij de Berehaven golfclub.
Morgen steken we opnieuw de pas over en gaan dan naar rechts. Wij maken van de Ring, dus een achtje. Als we Beara hebben gehad, komen we na het ronden van een baai op de Ring of Kerry. Met een beetje mazzel is het dan droog en wat minder mistig.

Wat een schitterende foto's!

Gerard travel 2017-06-12 22:32:04

In gedachten reis ik met jullie mee over dit bekende traject!