Filmstrand op DIngle

Ierland, County Kerry

Vanmorgen eerst een stukje Dingle op. Het strand van Inch, gebruikt voor de opnames van films als Ryans daughter, Playboy of the Western World, moesten we zien. Vraag me niet waar de films over gaan, want ik heb ze geen van beide gezien.
Net voor we bij Inch waren, ging het hozen. We hebben dus in de camper op het strand de bui afgewacht met een kop koffie.
Daarna toch maar een stukje lopen. Door de harde wind mooie witte koppen op de golven. Inch is een vrij smalle landtong, die een paar kilometer de zee (een zeearm) in steekt. Aan de westkant is er strand, de oostkant is een smalle duinenrij.
Voor de kust zijn de weersvoorspellingen slecht, dus we gaan niet verder Dingle op, maar richting het vasteland.
Bij Listowel nog even het kasteel bekijken, althans het deel dat er nog staat en is gerestaureerd. De toegang is vrij, maar je kunt alleen met een rondleiding naar binnen. We kregen dus weer een privérondleiding van een enthousiaste OPW-gids. (OPW= Office of Public Works, het ministerie waar o.a. de monumentenzorg onder valt). Toen we vertelden dat we uit Leiden kwamen, was een collega meteen enthousiast. In Leiden zat een hoogleraar Ierse geschiedenis, die hij kende, een Joost.
Na de rondleiding door naar Askeaton. We reden een stukje langs de Shanon. In Askeaton hebben ze een camperservicepunt ingericht bij het parkeerterrein van het zwembad. Vanavond hebben we dus ook even wat baantjes getrokken. Hebben we onze zwemkleding toch nog gebruikt. In het zwembad bordjes dat iedereen badmutsen moest dragen. Die hebben wij natuurlijk niet. “Ze zijn te koop bij de receptie, maar ik kijk wel even of er nog reserve liggen.” En die lagen er. Helaas geen foto’s ervan.
In het riviertje dat langs