Santa Coloma de Queralt

Spanje, Gerona

Met een grote boog om Barcelona heen naar het zuiden gaan we vandaag. Via Girona en Vic in de richting van Lleida. Maar zover gaan we niet. In Santa Coloma de Queralt heeft de gemeente een camperplaats ingericht. Een kilometer of 15 voor we daar zijn, komen we in dichte mist terecht. Gelukkig rijden we er zo’n drie kilometer voor het stadje weer uit.
We lopen het stadje met een middeleeuws centrum in.
Een klein Plaça Major met rondom een galerij. Achter een van de winkelramen een kerststal.
De toren van het huidige gemeentehuis is 12e eeuws en ingelijfd door het kasteel dat in de 13e tot 14e eeuw werd gebouwd. Een van de deuren stond open en we glipten even naar binnen. We kwamen in een hal met een monumentale trap en plafondschilderingen in de koepel.
Net buiten het middeleeuwse centrum een mooie fontein, met daarachter de wasplaats.
De kerk konden we niet in. Er was een rouwdienst bezig en later was de deur dicht. De straatjes er rondom waren smal, dus een goede foto van de buitenkant was ook niet te maken.
Wel opvallend: gele strikken op verschillende plaatsen op de kerkmuur. Net als de Catalaanse vlaggen die we regelmatig van de balkonnetjes zien hangen een symbool van de (gewenste) Catalaanse onafhankelijkheid.

Jullie zijn goed bezig,alles uitzoeken,maar wel leuk al die bezoekjes en weetjes.Wij rijden ook vaak het Spaanse binnenland in en zijn ook vaak verbaasd over de mooie interessante plekjes en oude dorpjes,de natuur enz. Ik wens jullie nogmaals gezellige Kerstdagen en mooie tochten. Lieve groeten, Ineke.

Ineke Koks 2021-12-23 13:27:39

Weer mooie plaatjes en leuke verhalen. Wij kijken en lezen en genieten! Bikkels zeg; met die kou! Succes verder! Hartelijke groeten, ook van Hans!