Op weg naar Zweden

Nederland, Ter Apel

Zoals grootouders betaamt, zijn we met een tas vol cadeautjes op weg naar de verjaardag van kleindochter.
Onderweg eerst in Ter Apel op bezoek bij een oom. Zijn zoon en schoondochter waren er ook.
Toen duidelijk werd dat kleindochter gek is van Dino’s, werden er knuffels gezocht. Mijn tante naaide, breide en haakte vroeger heel veel. Er bleken nog 2 dinoknuffels te zijn en die liggen nu dus bij onze cadeautjes.
Van Ter Apel reden we langs het Haren-Rütenbrock-Kanal naar een CP in Haren am Ems. Het kanaal werd tussen 1870 en 1878 gegraven, toen de spoorwegen vrachtgoed wegtrokken van de rivierschippers uit Haren. Door de rivier de Eems te verbinden met de Nederlandse kanalen (en de andere kant op richting Vechte) verwachtten ze dat verlies te kunnen compenseren. Het HRK is nu nog de enige bevaarbare (sportscheepvaart) verbinding tussen Noordwest Duitsland en Nederland.
In Haren komt het kanaal via een sluis uit in de Eems. Het scheepvaartmuseum heeft een aantal oude boten in het kanaal liggen.
Vandaag via Cloppenburg naar de snelweg. Langs de weg bij Sögele zien we een houten kerkje. De Roemeens Orthodoxe kerkgemeente bouwt hier een kerk à la de kerken in de Maramures. Daarvan hebben we er een aantal bezocht toen we in Roemenië waren.
De hele weg door Hamburg is een “werkstelle” en dus beredruk op vrijdagmiddag.
We staan vannacht weer op een parkeerplaats in Kaltenkirchen. Vorig jaar bij onze tweede poging om in Zweden te komen, stonden we hier ook.

Hele goede reis en heel veel plezier bij de verjaardag van jullie kleindochter. Wat fijn!

Irma 2021-08-20 20:20:09

Daar gaan jullie weer! Goed begin zeg met die knuffels van je tante. waar een stukje huisvlijt al niet goed voor kan zijn. Beetje langs "memory-lane": bekende kerk; zelfde stop plek. Weer een goede reis toegewenst en we kijken weer fijn met jullie mee naar al dat moois!

Joanne 2021-08-20 20:45:42

Ah, weer op weg! Ben benieuwd naar jullie verslagen en foto's, wat is dat toch leuk!

Maaike 2021-08-20 22:04:16

Hallo,hallo,jullie weer op pad,wij reizen met jullie mee. We kijken uit naar jullie verhalen.Goede reis,geniet en ik hoop dat het goede weer met jullie mee reist. Hartelijke groeten, Ad en Ineke.

Ineke. 2021-08-20 22:37:11

Ja, die werkzaamheden bij Hamburg blijven knudde... Ik stond er zondagavond ook in de file (al kon ik onderweg naar NL later op n donderdagavond zo doorrijden.. ) Rij voorzichtig!

Mante 2021-08-20 22:58:07

hele fijne reis en alvast gefeliciteerd met jullie kleindochter.

Petra Hoogeveen 2021-08-20 23:12:46

Een goede reis en alvast van harte gefeliciteerd met kleindochter. Ook wij zijn nog nooit langs Hamburg gereden zonder werkstelle .

Maarten 2021-08-22 10:14:33

Goede reis. Leuk dat jullie weer naar Zweden gaan. Doe zeker de groeten aan Mante!