Klaar voor de kerstdagen

Spanje, Montblanc

Woensdagochtend vertrokken we in de mist naar de kust en dan naar het zuiden. In de loop van de ochtend wordt het wat lichter, maar de zon komt er niet echt door.
We staan nu op een camping bij Peñíscola op zo’n 500 m van de zee. Later in de middag lopen we een stukje langs het strand, waar we mooie schelpen zien. We nemen er een paar mee. Ze liggen nu op het dashboard naast de kerstboom, de kerstster en een grote dennenappel, die we meenamen uit Empúries.
De voorspelling was dat vrijdag een regendag zou zijn, dus donderdag deden we vast onze boodschappen voor de kerst. Dat planden we ’s middags in de verwachting dat het dan minder druk is in de winkels (Spaanse lunchtijd). ’s Ochtends fietsten we een stukje langs de boulevard naar het stadje Peñíscola, op een schiereiland in zee. Het hoogste punt is een burcht. Eén van de komende dagen gaan we er nog wel uitgebreider kijken.
Toen we vanmorgen wakker werden, regende het inderdaad. Maar wat later op de ochtend werd het droog. We wandelden een rondje door het achterland: landbouwgebied met citrusbomen en veel groente (artisjok, kolen, andijvie). Alles met zweetslangen tussen de planten. Soms aan de rand van een akker wat doorgeschoten exemplaren. Af en toe kwam er een waterig zonnetje door.
Vanmiddag was het weer bewolkt, maar met een dikke trui aan, konden we nog wel even buiten zitten. Later in de middag ging het weer regenen.
Ook in Spanje zijn de coronaregels aangescherpt. Overal moeten vanaf vandaag mondkapjes worden gedragen, ook op straat. Enige uitzondering is tijdens wandelen in de natuur/bergen of tijdens sporten buiten, als je ten minste de 1,5 m afstand in acht kunt nemen.
Wij hebben dus ook gewandeld met een mondkapje, in elk geval als we op de verharde weg liepen. Op een zandweg, waar niemand te zien was, deden we hem in de zak.

Feliz Navidad voor onze volgers en bloglezers. Over een paar dagen lezen jullie wel weer hoe onze kerstdagen waren.

Gezellige Kerstdagen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

Irma 2021-12-24 21:40:46

Geniet van de komende Feestdagen en een goed en voorspoedig Nieuw Jaar ,maar vooral een goede gezondheid. Leuk nu jullie wat zuidelijker komen,voor ons goed bekend, Castellon de la Plana,Teruel, vooral Valencia tot Almeria en het prachtige binnenland.

Ineke. 2021-12-24 23:32:57

Wat fijn om die bloemen en planten te zien, mooi geschoten! En gezellig, jullie kerstdashbord :) Mooie kerst!