De eerste windmolen

Denemarken, Hvide Sande

Vanmorgen gingen we verder naar het noorden met een kleine omweg via 5 km snelweg. Bij een parkeerplaats is een servicepunt voor campers ingericht: wc legen, vuilwaterafvoer en twee kranen met drinkwater. Die laatste hadden wij nodig.
Verderop langs de kust rijden we over een landtong: een duinenrij van ruim 40 km. Op één plaats is hij onderbroken. Voor ons is er een brug. Schepen liggen in de haven. Een vaarverbinding met de binnenzee hebben we niet gezien.
We rijden door naar het Tvind Skolecenter bij Ulfborg.
Een internationaal schoolcomplex rond de eerste windmolen van Denemarken. In de jaren ‘70 gebouwd door leraren en studenten van een van de scholen, samen met duizenden vrijwilligers. Onderin de molen is een tentoonstelling over de bouw, die plaatsvond in de tijd dat er in de Deense politiek werd gediscussieerd over kernenergie.
Een ideologisch project dus dat 2 dingen bewijst: de mogelijkheid en noodzakelijkheid om groene energie te produceren en dat mensen door samen te werken geschiedenis schrijven.
In de tuinen van het complex een tentoonstelling van stenen beelden uit Zimbabwe.
DNS (det nodvendige seminarium= the necessary teacher training college) is een van de scholen. Hier worden progressieve leraren opgeleid die de uitdagingen van deze tijd aankunnen. De studenten voeren ook projecten uit in het buitenland. Een van de uitgevoerde projecten was in Zimbabwe.

Stonden we de afgelopen nacht op een vol parkeerterrein. Tegen donker (elf uur) kwam er nog een camper binnenrijden en vertrekken, omdat er geen ruimte was.
Vandaag staan we met zijn tweeën.