Juhls en Struve

Noorwegen, Guovdageaidnu

De Juhls, Een Deens-Duits echtpaar en Struve, een 19e-eeuwse wetenschapper. Ze hebben niets met elkaar te maken, behalve dat wij hun werk hier in Kautokeino opzoeken.
De Juhls (Frank en Regine) vestigden zich in 1959 in Kautokeino als eerste zilversmid in Finnmark.
Het kerkzilver van de kathedraal van Alta was ook door hen ontworpen en in hun werkplaats gemaakt. Hun huis/werkplaats/winkel bouwden ze in de loop van de jaren uit. Ze waren daarbij hun eigen architecten en aannemers. Hij (88) is ziek en kan niet meer werken. Zijn laatste werk, een met mozaïek versierde duim met zijn vingerafdruk, staat onafgemaakt in de zaak. Zij (80) ontwerpt zilveren sieraden en is ook nog bezig een wand in de laatst-gebouwde ruimte te decoreren. Ook hun dochter heeft haar eigen sieradenlijn. Voor de ontwerpen laat Regine zich inspireren door oude Sami-sieraden en -afbeeldingen en door de natuur hier op de toendra, met zijn 8 maanden winter per jaar. In de werkplaats werken ca 10 goud- en zilversmeden, uit verschillende landen.
Wij krijgen een rondleiding en verhaal over de geschiedenis van pand en sieraden, voor we de verkoopcollectie bekijken. Paul koopt een mooie zilveren broche voor zichzelf.
Struve is de wetenschapper die zijn naam gaf aan de Geodetische Boog van Struve. Tussen 1816 en 1855 leidde hij een internationaal meetonderzoek naar de kromming van de aarde en de afplatting bij de polen. Dit gebeurde door langs de 25˚lengtemeridiaan tussen Hammerfest en Ismail (nu Staro-Nekrasovka) aan de Zwarte Zee op zo’n 300 punten metingen te verrichten.
De lijn loopt nu door 10 landen en staat op de Unesco werelderfgoedlijst.
Een van de meetpunten ligt in de buurt van Kautokeino op de berg Bealjásvárri (585m). Vandaag klommen we erheen, zo’n 7,5 km heen en terug, heuvel op en af. Eerst tussen de berkjes door en dan over de kale toendra van paaltje naar paaltje naar de top. Het grootste stuk in de regen. Jammer, want het uitzicht was schitterend geweest als het wat helderder was.
Boven zet Paul onze namen in een schriftje en dan lopen we terug. We rijden terug naar de plek waar we ook de afgelopen nacht hebben gestaan.

Wat een bijzonder echtpaar, de Juhls! Dat huis, ik vind het prachtig. En hoe dat dan daar staat, in die omgeving, dat verwacht je toch niet? Wat een mooie reis toch!