Koli nationaal park

Finland, Polvijärvi

Juli is hoogseizoen in Zweden, dus we bedachten dat het misschien verstandig zou zijn om de camping in Östersund te reserveren voor onze oppasweek. Gisteravond geprobeerd. Op onze gewenste aankomstdatum (7 juli) is niets te boeken. Een dag later dan proberen. Na veel pogingen heb ik een boeking klaarstaan. Binnen een half uur betalen, anders vervalt de boeking. Helaas, de betaling wordt niet goedgekeurd. Ik stuur een mailtje met onze wensen. Binnen korte tijd antwoord dat alles vol zit. Er zijn altijd drop-in plekken, maar die kunnen niet worden gegarandeerd. Na nog een mail vind ik vanmorgen dat er vanaf 8 juli te boeken zou moeten zijn. Weer tich pogingen met hetzelfde resultaat als gisteravond. Paul heeft ondertussen contact met Mante via de app. Ik stuur de camping een mailtje dat ik mijn dochter zal vragen voor ons te boeken. Paul vraagt Mante.
Even later een appje van Mante dat er een boekingsbevestiging in onze mail zou moeten zitten. Die zit er inderdaad in, met een mailtje van “Hanna”, dat ze onze dochter had gesproken en dat er was geboekt. Pak van ons hart.
Terwijl ik in de supermarkt in Polvijärmi brood haal, spreekt Paul op een marktje een man die vertelt dat er volgende week een feest is in het dorp, gecombineerd met een run/wandeling rond een meer.
We gaan naar het Koli nationaal park. Het bestaat uit een rotsige beboste heuvelrug aan de rand van het Pielinen-meer. Het hoogste punt Ukko-Koli ligt op 347 m en 250 m boven de waterspiegel van het meer.
Van de parkeerplaats nemen we een lift naar de start van de klim naar de top. De wandeling loopt over de kam naar verschillende toppen, vanwaar we een mooi uitzicht hebben op het meer met zijn vele eilandjes beneden ons. Ook de overkant is te zien. Jammer dat het wat bewolkt en heiig is.
Aan de andere kant van de heuvelrug bos dat af en toe wordt onderbroken door landbouwgrond rond een boerderij.
Na de wandeling rijden we naar een plek aan het haventje van Juuka. Paul spreekt een visser, die heel trots de gevangen snoek laat zien.