Echt herfst en Zorn

Zweden, Borlänge

Zo veel noordelijker we komen, zoveel meer kleur in de natuur. In onze koffiepauze stapte ik naar buiten om een foto te maken van bosbesstruikjes die nu prachtig rood zijn. Aan de struikjes nog een paar bosbessen, maar er vlak bij takken vol vossenbessen. Prachtig glimmend rood en ook heel lekker (met suiker of tot compote gekookt). Ik pluk dus een doosje.
Na de lunch rijden we naar het Zornmuseum in Mora. Anders Zorn, geboren in Mora (en daar ook 60 jaar later overleden), werd internationaal bekend om zijn portretten van naakte vrouwen in de natuur. Hij schilderde ook “gewone” portretten, landschappen en zeegezichten, afhankelijk van waar hij zich op dat moment bevond. Aquarel en olieverf werd afgewisseld. Daarnaast maakte hij etsen, waarbij Rembrandts zelfportret met Saskia een van zijn inspiratiebronnen was. Op de tentoonstelling ook een aantal kleine beeldjes van zijn hand. Bij de ingang van de stad Mora staat zijn grote beeld van koning Gustav Vasa, die in de 16e eeuw trachtte de bevolking van Mora te mobiliseren voor een opstand tegen de Deense bezetter.
We staan vannacht aan het Napposjö, weer een meertje. Ook hier in de omgeving weer veel bosbes- en vossenbesstruikjes. Voor we gaan eten, plukken we nog een paar doosjes. Bosbessen eten we in de vla of kwark. Als we voldoende hebben, kook ik een van de komende dagen een paar potjes jam.
Morgen rijden we door naar Östersund, waar we morgenavond gaan eten bij Mante en Christian.

Jullie gaan snel deze keer! Wat heerlijk al die bessen langs de route! We wensen jullie een gezellige avond bij Mante en Christian! We genieten weer van alle verhalen en historische wetenswaardigheden! Groetjes van Eric en Marianne

Marianne 2020-09-22 21:43:26

Merken jullie helemaal niets van Covid. Wordt er niet raar gekeken naar een buitenlandse camper? Staan jullie steeds alleen op die camperplekken? Nog een prettige reis verder.

Dick 2020-09-22 22:33:40

Leuk! Twee jaar geleden was ik dus ook in het Anders Zorn museum. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het moet in zijn tijd een wereld beroemdheid zijn geweest, vergelijkbaar met Toulouse Lautrec. Jullie zetten er inderdaad wel enorm de sokken in. Je kan zo we door naar Murmansk of zo

Leendert 2020-09-22 22:41:05

Misschien zijn jullie inmiddels verder getrokken, maar doe anders de groeten aan Mante

Pauly 2020-09-23 11:49:43

Wat mooi die herfstkleuren al en al die andere zaken. Het is toch altijd weer een apart seizoen. Mooie schilderijen ook. Ik geniet op afstand met jullie mee.

Magda 2020-09-23 17:44:40

Met zo'n dashboard filmpje rijden we dus echt even mee! Geweldig. Spannend zeg zo'n grindpad met tegenliggers.

Joanne 2020-09-23 21:57:02

Groetjes terug Pauly!

Mante 2020-09-24 00:30:49

Beste Dick, We worden niet vreemd aangekeken als buitenlandse camper, hoor. In Zweden zijn veel campers onderweg, vooral Zweedse, en er wordt veel gezwaaid. Van Covid merken we niet veel: in de winkels bordjes om afstand te houden, lijnen bij de kassa's en soms handgels. Wij vermijden drukke plaatsen. We stonden vaak alleen op de camperplekken, die we vonden via Park4night. Een keer samen met een Oostenrijks stel met een daktent. Normaal bekijken we halverwege de middag waar we zijn en wat er in de buurt is om de nacht door te brengen. We zijn zelfvoorzienend, dus als er een stil plekje in een bos is, vinden we dat prima. Groet Arendien