Ostia Antica

Italië, Rome

Ook deze plaats kwam uit de aanbevelingen van de vriendengroep van Mante. Een eerlijk gezegd stond die ook al op mijn lijstje.
Met het OV gingen we erheen. We hebben een weekkaart voor het OV van Rome aangeschaft. Dat is voordeliger dan dagkaarten, als je denkt meer dan 4 dagen gebruik te maken van het OV.
Een paar keer overstappen en dan stappen we ruim een uur na vertrek uit de trein. Bij de uitgang van het station staat het archeologische park al aangegeven.
Je komt binnen via een straat waaraan links een begraafplaats ligt. Rechts van de weg was Publieke grond, dus die kon niet worden gebruikt voor grafmonumenten.
Verderop komen we in de “bewoonde” wereld: huizen, badhuizen met mozaïeken vloeren en veel pakhuizen.
Ostia was de zeehaven van Rome, dus er was handel met de rest van de wereld.
Achter het theater is een gebied waar waarschijnlijk hoofdkantoren van diverse handelsondernemingen hebben gestaan. Uit de mozaïeken op de portico’s (galerijen voor een gebouw) kun je een en ander aflezen.
Het middelpunt was ook hier natuurlijk het forum, waaraan diverse tempels en een gebouw voor publieke diensten en rechtspraak.
Uiteraard is er een latrina en we zien een wasserij. Volgens de beschrijving waren het hier mannen die het werk deden, o.a. door met hun voeten de was te stampen in grote bakken.

Na een paar uur oudheid pakken we het treintje naar het centrum van het moderne Ostia, een paar kilometer verderop. We lunchen en wandelen nog even naar het strand, waar een groot deel van is ingenomen door strandtenten (parasols met ligbedden).
Pas tegen vijven zijn we terug op de camping, maar we hoeven niet meer te koken vanavond, dat scheelt.

Ja herken ik! Nog zo'n mooie plek en nog aardig goed onderhouden zo te zien.

joke 2022-06-12 11:14:47

Erg leuk dat jullie dat met ov doen Hoe staat het met jullie Italiaans?