Gasfles gekocht en weer online

Verenigd Koninkrijk, England

Bij vertrek vanochtend in de wijnshop weer gevraagd naar gasflessen. Er kwamen 2 suggesties: een bouwbedrijf bij het begin van Hastings of een groot tuincentrum, ook daar in de buurt. Op onze weg naar Hastings misten we het tuincentrum, dus eerst de bouwmarkt. Daar hadden ze de gasflessen, maar niet de regulators (drukregelaar). We werden daarvoor verwezen naar het tuincentrum, met een routebeschrijving erbij. De jongen die ons hielp, nam ons mee naar buiten (zogenaamd om de maten gasflessen te laten zien) en raadde ons daar aan dan ook bij het tuincentrum de fles te kopen. Waar zijn collega’s bij waren, kon hij dat natuurlijk niet zeggen. Hij was Zuid-Afrikaans en herkende een paar Nederlandse woorden.
Bij het tuincentrum waren gasflessen en een regulator, maar geen gasslang. De volgende verwijzing was naar een caravan/camperbedrijf een aantal mijlen verderop. Wij weer op pad. Hier liepen ze meteen mee naar buiten om te kijken hoe ons systeem in elkaar zat en wat we nodig hadden. De aansluiting van ons systeem op een nieuwe gasslang en regulator was een moeilijke. Daarvoor was een gasfitter nodig, die iets kon maken. Op dit moment (paasweekend) was die bij hun niet aanwezig. We zouden dus een afspraak moeten maken. Waarop de man weer naar binnen liep om te kijken of er toch nog niet iets was. Hij kwam terug met een adapter, die mogelijk zou werken. Hij wist niet of het veilig was en als we dit gebruikten was het op eigen risico. Hij werd erop gedraaid, gasfles aangesloten, Paul probeerde met zeepsop of er een lekkage was. Het zat perfect.
Ook het papierwerk kon in orde worden gemaakt. Dus dat probleem is opgelost.
Daarna gingen we naar Hastings. Eerst de weekendboodschappen bij de eerste de beste supermarkt die we tegenkwamen. Daarna de auto ergens langs de kant van de weg gezet en wandelend de stad in. Eerst een telefoonwinkel zoeken voor een simkaart met data. Nadat die was gevonden de oude stad in. De St Clemenskerk (14e eeuw) was open en we zaten net de gebrandschilderde ramen te bekijken, toen we werden aangesproken door iemand. Hij droeg het dementievriendelijk Vergeet-me-niet speldje. Hij vertelde dat de ramen in de oorlog er allemaal uit waren geblazen. Voor de nieuwe hadden mensen uit de omgeving model gestaan. Regelmatig komen er mensen die vertellen wie ze herkennen. Een stukje glas was na het bombardement opgeraapt door een buurtbewoner en dat is later teruggeplaatst in een van de witte ramen.
Hij was erg trots op het orgel en dat werd uitgebreid gedemonstreerd. Ook kregen we het verhaal te horen van “Jack in the green”. Eind april loopt Jack (gehuld in een kostuum van bladeren) met zijn queen en een paar boogiemen door de straten. Jack is de lentegeest, die daarna moet wijken voor de zomergeest. Een oud Heidens gebruik dat is overgenomen in de christelijke tradities.

We staan nu op een camping in de buurt. We vonden dat we wel weer eens mochten douchen.
Vanavond proberen de mifi aan de praat te krijgen.