Taroudant

Marokko, Taroudant

Taroudant heeft een centrum dat is omgeven door een stadsmuur met poorten. Nadat mijn band was geplakt, zijn we langs de muren gefietst. Daarna de fietsen gestald en het centrum in gelopen. Op Place Assarag geluncht met brochettes, frites, salade (zonder olijfolie) en meloen toe. Hoeven we vanavond niet meer te koken.
Daarna weer de Arabische Soukh in. We kopen een houten spatel voor in de camper en een lampje waar een waxinelichtje in kan. De vraagprijs was zo hoog dat we na 2 x een veel lager bod te hebben gedaan weg zijn gelopen. Werden we teruggeroepen met de vraag nog een keer een serieus bod te doen. Ik herhaalde mijn laatste bod en wilde weer vertrekken. Toen kregen we hem mee voor 10 dirham meer.
Bij een schoenenzaak slippers voor binnen gepast, maar die zaten niet lekker. Bij een volgende zaak weer kijken en toen liep het helemaal uit de hand. Uiteindelijk gingen we onderhandelen over twee paar schoenen. Met veel ach en wee, kwamen we tot een akkoord. We hadden niet eens meer zoveel geld bij ons. Wij deden een aanbetaling en gingen terug naar de camping met de toezegging dat we voor sluitingstijd (20.00 uur) terug zouden komen.
Op de camping wat zitten lezen, mail gecheckt, het blog bijgewerkt en de camper gewassen.
Aan het eind van de middag terug naar de stad: schoenen opgehaald, bij een bakker lekkere broodjes gekocht en die samen met een glas jus d’orange op een terrasje verorberd.
Tegen achten naar het plein waar het Festival van Dekka en Rythmes werd gehouden. Er liepen al veel mensen: Vrouwen, mannen en kinderen, veel groepen en bijna geen paren. Als buitenlanders trokken we veel bekijks: kinderen bleven met grote ogen naar ons kijke;. Moeders en vrouwen lachen naar mij (en ik naar hen), want praten kunnen we niet.
Pas tegen negenen begon de show. Eerst een groep uit Marrakech die traditionele Arabische muziek speelde, legt een mevrouw, die naast ons staat, uit. Het was zeker geen Berber-muziek, wat Paul had gevraagd. Een deel van het publiek in onze buurt klapte en zong mee. Later was er een band met een mix van mannen in traditionele kleding en met traditionele instrumenten en een westers aandoende band, met dito instrumenten (gitaar, keyboard, drumstel). Vermoedelijk een bekende band, want veel mensen kwamen van achter uit het publiek naar voren en er waren opeens heel veel fotografen voor het podium.
Als wij weggaan, rennen een stel tienerjongens langs Paul heen en tikken tegen zijn benen. Om hem toch even aan te raken?
Toen we in het donker terugkwamen op de camping, was de poort al dicht. Werd na roepen wel meteen open gedaan. Tegen onze gewoonte in lagen we pas na twaalven in bed.

Vanmorgen naar de grote zondagsmarkt gegaan. Bij het oplopen van de markt, kwamen we eerst door het gedeelte waar de schapen werden verkocht, daarna de geiten en dan de ezels en paarden. De koeien stonden weer wat verder naar achteren.
Ook op de rest van de markt stonden gelijksoortige artikelen bij elkaar: huishoudelijke artikelen, stoffen en kleding en groente en fruit.
We kochten weer wat groente, fruit en pinda’s.
Vanmiddag op de camping een was gedraaid en Paul het filmpje van de route van Tata naar Tafraout gemaakt en geüpload. Je kunt hem vinden onder: https://youtu.be/5c-42ZAo_FU

Wat een prachtige en leuke schoenen.

ERia Schipper 2016-05-01 22:20:47

alweer van die mooie schoenen

Petra Hoogeveen 2016-05-01 23:11:15

Wat een prachtig landscape door kruisten jullie. Af en toe flink gas terug merkte ik Jullie zijn vast alle westerse indrukken kwijt nu. Totaal andere wereld en nog lang niet terug Wordt een cultuur schok vermoedelijk Blijf jullie jaloers volgen Lees niet alle blogspot geheel vind ze soms te gedetailleerd . dat is de reden Maar de I. Pressie van he T dagelijkse leven bekoren me zeer.

Joke 2016-05-03 18:05:47

Lees niet alle blogs. Impressies v.h. dagelijks..