Door naar Zweden

Finland, Rovaniemi

Gisterochtend liepen we in de regen nog naar het Arktikum, het museum over Laplandse natuur- en cultuurgeschiedenis, tevens wetenschapsmuseum in Rovaniemi. Het zit in een gebouw met aan de achterkant een glastunnel het park in. Naar binnen hoefden we niet, maar het gebouw wilden we wel even zien.
Daarna vertrokken we richting de Fins-Zweedse grens. Zo’n 40 km voor de grensrivier blijven we staan aan een meertje. Ook hier weer muggen, dus we komen niet zo heel veel buiten.
Vanmorgen reden we door. Aan beide kanten van de grensrivier (Tornionjoki of Torneälven) ligt een weg. Die aan de Finse kant is druk, zien we. We pakken dus de Zweedse kant.
Tegen lunchtijd herkennen we een picknickplaats, waar we 4 jaar geleden een nacht hebben gestaan. Toen konden we er drinkwater tappen en de wc legen. Dat kan nog steeds.
Zowel gisteren als vandaag zagen we rendieren, die de straat oplopen.
De middernachtzon hebben we tot nu toe niet gezien. De laatste nachten is het bewolkt.
We rijden door in de richting van Överkalix. Bij Vännäsberget vinden we een camping, uiteraard weer aan een meer. Kunnen we weer even lekker douchen.

Met heimwee kijk ik naar de kuddes rendieren,in die 10 jaar zomer en winter vacanties heb ik honderden rendieren gezien,op de weg,rond het huis ,in de tuin etend van de struiken , op de golfbaan en zelfs op de skipistes in Idre en Idrefjäll., Jullie reis doet mij weer verlangen naar Zweden en Noorwegen,de schone lucht de vele meren en nog veel meer. Erg leuk jullie verslagen te lezen en het wel en wee van jullie reis,nog heel veel plezier, Arendien en Paul.!!!!