Eeuwenoude graven in de Boyne vallei

Ierland, County Meath

Brú na Bóinne Visiter centre is de entree naar de ganggraven van Newgrange en Knowth. Beide ongeveer 1000 jaar ouder dan Stonehenge en een paar honderd jaar ouder dan de piramides in Egypte.
De ganggraven werden gebouwd door de eerste landbouwers van Ierland in ongeveer 3200 voor Christus. Dat was de nieuwe steentijd (neolithicum). Ze deden er indertijd zo’n 100 jaar over om dit paleis voor de voorouders neer te zetten (3 generaties). De as (en botresten) van de doden werd begraven in de gangen, waar 1 x per jaar de zon in scheen. Afhankelijk van in welke gang was dat tijdens zonsopgang rond 21 december (Newgrange) of zonsopgang 21 maart (oostelijke kamer Knowth) of zonsondergang 21 september (westelijke kamer Knowth).
Na een rondje door het bezoekerscentrum werden we met de bus naar Knowth gebracht. Daar kregen we een rondleiding. Terug naar het startpunt en dan door naar Newgrange, waar ook een rondleiding volgde. Hier kregen we ook een demonstratie van hoe de zon rond 21 december naar binnen schijnt. We stonden dus in de grafkamer. Zowel in de grafkamer als buitenom, zijn diverse stenen versierd met graveringen. Het is de steentijd, dus alle krassen moeten met een hardere steen (vuursteen, waarschijnlijk) zijn gemaakt.
De beide graflocaties zijn alleen maar met een rondleiding te bezoeken.
Rond de hoofdgrafheuvel liggen nog tal van “satelieten”. Onbekend is wie waar werd begraven. Ook de grafgiften werden mee verbrand, dus itt graven, waar die op de as of bij het lichaam werden gelegd, zijn ze niet te herkennen.
Zowel in

Na het bezoek aan Brú na Bóinne (paleizen van Boyne) via de vallei van Boyne, o.a. bekend van de Slag om Boyne (Willem van Oranje tegen Jacobus II/ protestant tegen katholiek) naar Colon, waar bij het Militair Museum een BritStoplocatie is.
We staan nu dus achter een kanon uit WOII en Paul voelt zich heel veilig.