Kasba en synagoge

Marokko, Ouarzazate ورزازات

Vanmorgen fietsten we naar de oude Glaoui kasba (Taourirt) van Ouarzazate. De Glaoui was een machtige familie in het zuiden van Marokko in vorige eeuwen. Ze hebben verschillende kasba’s gebouwd in die tijd. Taourirt is van de 18e eeuw. Hier woonde ooit de familie, samen met bedienden. Een deel van de kasba is vervallen, in het gerestaureerde deel veel vertrekken met plafonds van biezen matten op houten balken. De voornaamste vertrekken hebben hoge beschilderde houten plafonds en decoraties van sierstucwerk aan de bovenkant van de wanden. Ook boven de ramen zijn decoraties aangebracht.
Als we even later voorbij een winkel lopen, vertelt de verkoper dat dit eigenlijk ook nog een deel is van de kasba. In dit deel zat de keuken en de hamam. Als we naar binnen lopen, zien we een opening waar we net van bovenaf op hebben gekeken. Het plafond, waar de vuren onder zaten, is zwartgeblakerd.
Naast de kasba is een oud Berberdorp. Waarschijnlijk het oudste deel van Ouarzazate. In deze ksar (versterkt dorp) woonden vroeger moslims, joden en christenen (allen Berber) naast elkaar. We werden in de oude synagoge rondgeleid door een kleinzoon (misschien wel achter-) van een van de laatste rabbi’s. De familie heeft van alles verzameld over het godsdienstige leven van de Berberjoden hier. De oude synagoge en het naastgelegen huis (van de rabbi) staat er overvol mee. Opvallend is de davidsster die steeds terugkomt, ook nu nog in het Marokkaanse geld en de Marokkaanse vlag.
Op oude foto’s laat hij ons o.a. Berberbruiden zien: Joods, moslim en christen.
Aan het eind worden we uitgenodigd iets in een collectebus te doen. Hij suggereert 100dh, maar dat vinden we wat veel.

Wat is het toch een mooi en boeiend land! Ik geniet op afstand mee.