Oude trekkers

Letland, Abavas pagasts

We werden pas om kwart over negen wakker vanmorgen. Na ’t ontbijt gingen we verder. In Talsi is het Lets Agrarisch Museum waar we even gaan kijken. Op de gesloten deur een bordje met “open” en een telefoonnummer. Als ik dat heb gebeld, wordt even later de deur opengedaan.
In het museum verschillende oude trekkers en landbouwmachines, maar ook machines om vlas te verwerken, spinnewielen en artikelen die een boerenhuishouden gebruikte. Paul herkent het type wasmachine dat zijn moeder had.
Er was een apparaat dat grove en fijne zaden van elkaar scheidde. Je kon het uitproberen met bonen en graan. Maalstenen werden met de hand aangedreven.
In een hoek een smederij en in een andere hoek een verzameling schoppen en spades.
Boven een vitrine met miniatuurtractoren. Koos, je ziet de rest van de foto’s nog wel.
Daarna rijden we door naar de kust. We staan nu op een camping bij Engure. Hier is een wasmachine en die hadden we nu toch echt nodig.
Aan de waterkant een smalle rand algen. Je ruikt ze wel als je op het strand te loopt.

Wat leuk die oude tractoren en apparaten. Het lijkt mij er erg rustig. Wat kun je dan weer blij zijn, als je kunt wassen!