Skuleskogen nationaal park

Zweden, Arnäs District

Het Skuleskogen nationaal park ligt tussen de E4 (de kustroute naar het noorden) en de kust.
De helft van het nationaal park bestaat uit heuvels met platte rotsen en schaars dennenbos. Sommige bomen zijn heel oud. Omgevallen bomen blijven liggen als habitat voor insecten en schimmels.
Het park heeft 3 ingangen en wij rijden naar de Noordelijke ingang, waar we meteen een kaart met wandelroutes vinden. De Slåttdalsskrevan, een diepe kloof in de bergen, is een van de topattracties in het park. Vanaf de noordingang is het zo’n 4 km lopen, een groot deel helling op. En dat is hier klauteren over stenen en boomwortels. We dalen eerst af naar een strandje dan langs een steile klif iets omhoog tot de echte klim begint. Boven in het park langs een paar meertjes en dan over kale rotsen naar de kloof. Onderweg een aantal gevlekte orchissen met witte bloem deze keer. Bij een van de meertjes een hoop kleine vlindertjes: blauw en bruinig. Paul vindt de eerste blauwe bosbes, die nog wel zuur smaakt.
Vanaf de rotsen een mooi uitzicht over zee en de meren beneden ons.
De kloof zelf, een smalle hoge doorgang tussen de rotsen, was afgesloten in verband met gevaar voor vallende stenen.
Terug bij de camper stond er 9 km op de app, met 18 m als laagste punt en 270 m als hoogste. We deden er ruim 3,5 uur over.

Leuk om jullie te volgen ,zweden is zo mooi,zwemmen en kanovaren vroeger met de kinderen en later de kleinkinderen,langs de kust ,kleine haventjes ,houten huisjes waar we overnachten,mooie herinneringen. Jullie maken een prachtige ,reis,genietend van de rust,schone lucht ,niets moet,geen verplichtingen,vacantie.!!! Nog veel plezier en goede reis.

Ineke 2023-07-06 21:40:36

Wat een mooie ruige natuur! De foto van het meer echt schitterend! Hartelijke groeten van Emily