Riga – hoogtepunten

Letland, Riga

Vanmorgen reden we naar Riga. We staan in het hoekje van een parkeerplaats op de rand van de binnenstad. Na de lunch wandelen we naar de oude stad.
Volgens de legende droeg een sterke man, Lielais Kristaps, mensen de rivier Daugava over. Hij woonde in een hutje op de rivieroever. Op een nacht werd hij wakker van het geluid van een huilend kind aan de overkant. Hij stond meteen op om het kind te halen en door de rivier te dragen. Halverwege werd het kind zo zwaar dat Kristaps hem nauwelijks naar de oever kreeg. Daar aangekomen legde hij het kind neer en viel zelf ook in slaap. De volgende ochtend vond hij een kist met goud op de plek van het kind. Met dit goud werd de stad gebouwd. Het eerste huis op de plek van de hut van Kristaps. Een replica van een beeld uit 1683 staat aan de rivier.
Bij de VVV krijgen we een stadsplattegrond en een boekje met een beschrijving van de hoogtepunten. We gaan bij een aantal langs:
Meteen naast het gebouw, waarin de informatie, een pand dat oorspronkelijk is gebouwd in 1334. Toen het meest luxueuze gebouw van de stad. Vanaf eind 15e eeuw werd het gehuurd door de “Blackheads”, een vereniging van jonge ongetrouwde handelaren, goudsmeden en scheepskapiteins.
Na verwoesting in WO II werd het in 1999 heropgebouwd.
“De Drie Broers” is de naam van een groepje historische appartementsgebouwen, oorspronkelijk gebouwd als pakhuizen. De oudste dateert uit 1490.
Op verschillende plaatsen in de wijk net buiten de oude stad Art Nouveau gebouwen.
We sluiten de dag af in Agenskaln Markt, de oudste markt in de stad (1898) en geheel in stijl gerestaureerd. Als wij er aankomen, is de eigenlijke markt net gesloten, maar de eettentjes op de tweede etage zijn nog wel geopend. We eten er Mexicaans.
Terug bij de camper blijken we zo’n 12 km te hebben gelopen. Allebei niet op goede wandelschoenen.

Wat een mooie foto's van die prachtige gebouwen!

Maaike 2023-05-16 21:23:32

Toevallig lees ik het boek de Stamhouder en daar speelt Riga ook een rolten tijde van de eerste wereldoorlog. Prachtige oude panden en ,architectuur,

Ineke 2023-05-16 21:23:32

Mooie stad. Houd ik in gedachten. Leuk die sage van die man en het kind.