Lanercost Priory en het begin van Hadrian’s Wall

Verenigd Koninkrijk, England

Gisteren verder naar het noorden gereden. We staan nu in Irthington (bij Carlisle) op een terreintje van de Engelse caravan- en camperclub, waar ook niet leden welkom zijn.
Vandaag op de fiets naar Lanercost Priory, een klooster met uiteraard een kerk uit de 13e eeuw. Het schip van de voormalige kloosterkerk is in de 19e eeuw gerepareerd (van een dak voorzien) en is nu weer in gebruik als kerk. De rest is een ruïne. Van de kerk staan nog grote delen van de muren overeind. Een aantal mooie grafstenen/ grafmonumenten erin. Ook de refter (eetzaal) is nog heel goed te herkennen en heeft mooie bogen.
Onze meegebrachte boterhammen gegeten op een bankje met allerlei uitgesneden dieren, net buiten het dorp.
Daarna doorgefietst naar het begin van de Muur van Hadrianus, een muur gebouwd door de Romeinen tussen 120 en 122 na Chr. De muur vormde de noordwestgrens van het Romeinse Rijk en was bedoeld om invallen van de Schotten en Picten af te slaan. Om de mijl lagen er bemande posten en om de 5 mijl een toren. We keken bij de oostelijke wachttoren bij Banks.
Sommige hellingen waren zo steil, dat we een stuk moesten lopen. Dat we de wind (O 5) daarbij tegen hadden, speelde ook mee.
Morgen pakken we de auto om langs de rest van de muur te gaan.