Mora

Zweden, Malung

Gisteren gingen we verder naar het noorden. We snappen dat sommigen zeggen dat het landschap in Zweden saai is. De redelijk rechte wegen lopen door eindeloze bossen. Wel afwisselend naald- en loofbomen en soms mooie bloemen in de bermen. Soms schemert er een meer tussen de bomen door.
Op de camperapp hadden we een camping met wasmachine gevonden ten noorden van Mora, aan de Orsasjön. De wasmachine werkt en omdat er maar 5kg in kan, moet hij 2 x draaien om alles schoon te krijgen. Als beide wassen aan de droogmolen hangen en wij zitten te eten, gaat het regenen. Dan maar zo veel mogelijk onder de luifel hangen. Bij de wasmachine staat een droogrek, dus daar kan ook nog wat op.
Ook vannacht vallen er nog flinke buien.
Vanmorgen fietsten we naar Mora (17 km) om boodschappen te doen. Op een putdeksel zien we het wapen van de stad: St Joris en de draak
Ook de kerk maar even bekijken.
Leuk detail: In 1671 sloeg de bliksem in in de toren. Ook het dak van de kerk verbrandde.
Boeren uit de omgeving werden gevraagd hout te leveren voor een nieuw te bouwen dak. Iedere plank was gemarkeerd met de naam van de gever (een merkteken). In een paar weken was het dak weer dicht. De toren werd twee jaar later herbouwd door een gift van Koning Karl XI. Op de toren is dat ook als tekst te lezen.
Bij een restauratie in 1936 werden de merktekens veilig gesteld door een oplettende timmerman. Sinds 1975 hangen ze op houten borden (achter glas) achterin de kerk.
Op de terugweg in het bos een “hut”. De 4 hoeken staan op stenen en alle liggende bomen zijn gemarkeerd. Zou hij vaker worden afgebroken en weer opgebouwd?
Terug op de camping is de was droog.
Paul maakt de buitenkant schoon, terwijl ik achter de computer zit.

Mora, leuk stadje. Daar was ik vorig jaar vanuit Kristinehamn met de Inlandsbanan . Als jullie er nog een dag blijven kan ik het museum rond de schilder Anders Zorn aanbevelen die uit Mora afkomstig was. Heel bijzonder.

Leendert 2019-07-13 23:34:13

Wat een mooi reisverslag!! Ik geniet er weer van alsof ik er zelf een beetje bij bent!!! Dank jullie daar voor!! Verder alles goed in Alphen... Geniet ervan he!!!