Nieuwe banden, dinopootafdrukken en een natuurlijke brug

Marokko, Demnate

Vanmorgen eerst naar Demnate op zoek naar nieuwe banden. De lekke band van gisteren had een scheur van een centimeter of 8, dus repareren kon niet meer.
We hebben besloten ook de lekke band van een paar weken geleden te vervangen door een nieuwe.
Iemand van het hotel had ons op google maps gewezen waar we een garage met verkoop van nieuwe banden konden vinden. De band die wij nodig hadden, was er niet, maar na een telefoontje naar een vriend werd er iemand met een brommer weggestuurd om er een te halen. Er kwamen 2 brommers terug met ieder een band achterop. Ondertussen had ik een bank gezocht, want met pin betalen, kennen ze hier nog bijna niet.
Voor 2200 dh (ca €220,-) lagen er na een tijdje 2 nieuwe achterbanden van de juiste maat en belastbaarheid onder. Geen crossclimate met M+S-symbool, maar we zijn al blij dat we nieuwe banden hebben. De oorspronkelijke reserveband ligt ook weer op zijn plek.
Pistes vermijden we voorlopig.
We gingen terug naar Tamount. Er is van alles te zien in de buurt en we wisten dat we weer welkom waren.
Tamount is een hotel-restaurant dat onderweg is een ecolodge te worden. Maaltijden worden bereid met biologische groenten en kruiden, voor een deel uit eigen tuin en anders van kleine boeren uit de omgeving. De eigenaar heeft een passie voor de lokale (berber) cultuur en de lokale bevolking en doet zijn best om hen te laten profiteren van ontwikkelingen. Zo organiseert hij een paar keer per jaar een meeting voor kunstenaars, die dan jonge lokale kunstenaars les geven.
Op zijn domein werken mensen uit de omgeving, zeker ook vrouwen.
Op het terrein zijn wat museumhoeken ingericht: kleding, gebruiksvoorwerpen, broodovens en een olijfpers. Er staan een paar weefgetouwen, waarop kleden worden gemaakt; we zagen een naaimachine en een voorraad keramiek.
De tuin is omgeven met een muur, waarin allerlei schilderingen rond het thema van het Tamazigh (Berberalfabet). Ook staan op diverse plaatsen beelden.
Zolang er geen voorzieningen zijn voor camperaars mogen die gratis overnachten. Wij hebben gisteravond gegeten en dat hebben we vanmorgen betaald voor we naar Demnate reden. Voor de koffie en thee die we dronken wilde men geen geld.
Vanavond maken we gebruik van het aanbod om een douche te nemen en morgen horen we wel wat daar de kosten voor zijn.
Na de lunch pakten we de fiets om 7 km verderop de voetsporen van dino’s te bekijken. Er staat een muur om de vindplek en de poort is op slot. Even later komt de sleutelhouder aangelopen.
De afdrukken zijn van de Megalosauripus, een dino die op 2 poten liep. Iedere voet had 3 losse tenen. Het lijkt alsof ze gisteren hier door de modder hebben gelopen, terwijl dat zo’n 160 miljoen jaar geleden is (midden tot late Jura).
Na de fietsen bij de camper te hebben gestald, lopen we naar de natuurlijke brug van Imi-n-Ifri. Aan de ene kant van de brug gaat een trappenpad omlaag, dan klauteren we door en langs de rivier om aan de andere kant van de brug weer omhoog te gaan. Boven en naast ons stalactieten, af en toe valt er water langs de rand en lijkt het alsof we onder een douche doorlopen, in de loop van de rivier kleine watervalletjes. Schitterend.