Bergwegen

Marokko, Mrhassiyine

Vanuit Meknès reden we een stukje naar het noorden om daar via een bergweggetje wat naar het oosten te rijden. We gaan naar Taza, een van de oudste steden van Marokko. Door Sultans werd het vroeger gebruikt als uitvalsbasis om Fez te veroveren. Toeristen komen hier zelden. Onderweg zien we dan ook veel duimpjes en wordt er gezwaaid.
We overnachten op de parkeerplaats van een recreatieterrein in het Nationaal Park Tazekka (15 km van Taza vandaan). We staan onder eiken (steeneiken waarschijnlijk), waarvan de vruchten eetbaar zijn, wordt ons verteld. We hadden ze ook al zien liggen op de markt in Meknès.
Vandaag gingen we de oude stad bekijken. Onderweg even een uitkijkpunt op gedraaid. Een auto wil net vertrekken, maar rijdt achteruit en 5 jonge mannen stappen uit, als wij uitstappen. Ze zagen een Nederlands kenteken en 2 van hen wonen in Den Haag en Rotterdam. Ze gaan regelmatig een weekje naar Marokko en naast familiebezoek gaan ze dan ook een stukje van het land bekijken. Als ze horen dat wij 3 maanden de tijd hebben om rond te reizen, zijn ze jaloers. Ze merkten al vaker dat toeristen meer van Marokko hebben gezien dan de Marokkanen zelf (al dan niet wonend in Marokko).
De Medina van Taza heeft een soek en een paar leuke straatjes. Voor de rest is er niet veel te zien. De twee oude moskeeën mogen wij als niet-moslims niet in.
We rijden verder naar het zuiden. Opnieuw langs de parkeerplaats van vannacht en verder omhoog. De toppen liggen in de wolken en wij rijden ook stukken door de mist. Het landschap is spectaculair. Soms is de aarde geel en even later rood, paars of oranje.
De weg is smal. Om te passeren moeten beide wagens door de berm, langs de afgrond. We krijgen gelukkig weinig tegenliggers. De eerste stopt en draait zijn raampje open voor een praatje. Waar kom je vandaan? Welkom in Marokko.
In het dorp Maghraoua vragen we bij de gendarmerie of we vannacht hier mogen blijven staan. Geen probleem, ga maar tegen de muur naast het bureau staan.