Tiznit

Marokko, Tiznit

Gisteren nog een dag door de Anti-Atlas. De laatste dag in de bergen voorlopig. Via de col de Kerdous in de R104 gaan we naar Tiznit.
In het begin door een smalle kloof met aan beide kanten rotswanden (met huizen er tegenaan), dan geel-groene bergen en na de col opeens weer rode rotsen / aarde. Na de col kwam een kilometerslange steile afdaling. Twee fietsers die tegelijk met ons boven vertrokken, waren veel sneller beneden dan wij.
We gaan naar camping Riad Assllaf. Als we er komen is er niemand, maar de poort staat open en binnen zijn een paar mannen aan het werk. We bellen het telefoonnummer dat op het uithangbord staat en dan komt er iemand naar ons toe om ons een plaats te wijzen. We zijn de enigen op het terrein, waar we wel bezoek krijgen van een aantal pauwen, kalkoenen, ganzen en parelhoenderen. Voor het eerst sinds lang een dag geen zon gezien. ’s Avonds en ’s nachts af en toe een paar druppels regen.

Vandaag naar het stadje. Nog voor we bij het centrum komen, zien we links een soukh. Veel beesten en ook een hele grote afdeling met groenten en fruit. Alleen heel weinig mensen.
Het oude centrum is ommuurd. Op het moment dat we onze fietsen neerzetten is er al contact met een aantal vrouwen dat tegen de muur zit. Op het moment dat Paul een foto wil maken (niet van hen) trekken ze de hoofddoek helemaal over zichzelf heen. Pas als we duidelijk maken dat het geen foto van hen is, kan er weer worden gelachen.
Binnen in die Medina ligt het oudste stukje van de stad. Een kasbah, een moskee en een bron. De bron is gerestaureerd, de kasbah gedeeltelijk: Er is nu een openlucht theater. In het andere deel moet nog een museum komen. Van de moskee zien we alleen de minaret, de rest staat achter grote hekken. In de muren van de minaret staat houten stokken. Volgens ons boekje zijn het “juffers” die de zielen van de doden de richting van het paradijs moeten wijzen. Wij hadden dit nog niet eerder gezien.

Het blijft super boeiend jullie reisverhalen. En wat een mooie foto 's.

Irma 2016-05-04 21:48:16

heerlijk dat ik mee mag reizen