Vino e olio

Italië, Dolcè

Zondagochtend reden we verder naar het zuiden. Bij Illasi, zo’n 18 km oostelijk van Verona, vonden we een vrij nieuwe camperplaats. Formeel mag je er 48 uur staan, maar we lazen ook al dat er niet streng op wordt gecontroleerd.
De camper staat tussen bloeiende olijfbomen. Het is weer erg warm. Ons zitje schuift met de schaduw mee. In de bloemen op en rond de camperplaats veel insecten. Er zijn meer olijfgaarden in de omgeving.
Vanmorgen reden we eerst naar de Lidl in een dorp verderop. Onderweg ging ik twijfelen aan mijn conditie. Met de ondersteuning op eco haalde ik hijgend nog niet eens de 20 km. Op de terugweg, freewheelend met +30, snapten we waarom. Kilometerslang vals plat.
Na de lunch fietsten we door de wijngaarden naar Colognola ai Colli. Dat ligt inderdaad op een heuvel en we hadden high 1 nodig om omhoog te komen. Vanaf de camper zien we de kerk van het dorp.
We lopen er even binnen. Zagen we in Spanje in iedere kerk een kerststal, hier stond een “paasstal”: de steen is weggerold voor de grot, waarin alleen nog een lijkwade ligt. Bovenin Golgotha met de 3 kruizen.
Opvallend in de wijngaarden hier zijn de hoge stammen, waaraan de ranken groeien. Ze worden zo over draden geleid, dat het vanboven een groen geheel is. Heel anders dan de lage stammetjes en rijtjes in de Franse wijngaarden.
Langs de route op een “industrieterrein” werd een tankwagen geladen met wijn. Op eikenhout gerijpt, krijgt ineens een heel ander beeld dan dat van een kelder met kleine houten vaten.

Fijn te lezen dat jullie het goed maken,de warmte duurt een paar dagen om er aan te wennen,gisteren was het hier 31 graden en ben ik 5 x het zwembad ingeweest om af te koelen. Vandaag 28 graden,in de zon veel te warm dan komen er nog een aantal graden bij,we blijven in de schaduw net als jullie . Goedereis verder.

Ineke. 2022-05-24 21:55:56

Een Paasstal heb ik ook nog nooit gezien. Leuk, weer eens iets anders. Volgens mij werkt de lens goed als ik naar de close-up van de bij kijk.