Vestingstad Elvas

Portugal, Estremoz

Vanmorgen begonnen we met een stop bij de Auchan in Évora. Hier staan wasmachines en drogers. Na anderhalf uur lag het merendeel van de was weer droog in de kastjes en reden we verder.
We reden naar Elvas, een vestingstadje aan de grens met Spanje.
De oorsprong van de vesting ligt in de Moorse tijd. Nadat de Moren waren verdreven, kreeg Elvas regelmatig te maken met aanvallen uit Spanje.
De vesting is gebouwd volgens de “Hollandse traditie” in een stervorm, met vijfhoekige bastions en hoekige ravelijnen, die de muren erachter beschermen.
In de buurt van het stadje liggen twee heuvels. Toen de vuurkracht van artillerie toenam en de stad dus vanaf een van die heuvels zou kunnen worden beschoten, is er op ieder van die heuvels een fort gebouwd. Wij blijven vannacht op een parkeerplaats onder het Forte de Graça, waarvandaan we aan het eind van de middag naar Elvas fietsen.
Blikvanger (naast de vestingmuren rondom de stad) is het aquaduct. Hier is die 12 km lang en soms 40 m hoog met wel 5 bogen boven elkaar. Het aquaduct is gebouwd (1498- 1622) omdat de bevolkingstoename enorm was en de enige drinkwaterbron in de stad opdroogde.
In de stad een 16e eeuws kerkje, dat is gebouwd op een achthoekige vloer van een kerk van de tempeliers. Alle wanden tot in de koepel zijn bekleed met 17e-eeuwse azulejos (tegels). Daartussen marmeren pilaren.
Vlak bij de kerk op een plein een schandpaal in Manuelstijl (Portugese variant op de late gothiek, gekenmerkt door zeevaartmotieven). Aan de andere kant van het plein de Tempelierspoort (19e-eeuws), zo genoemd omdat hier de Tempeliers door de Moorse muren braken. Om het hoekje de oorspronkelijke Moorse poort.
Terug bij de camper een mooie zonsondergang.