Nog een paar passen

Italië, Stange - Stanghe

Vanmorgen toen we opstonden, scheen de zon. De app beloofde dat het pas tegen twaalven zou gaan regenen en we zagen dat de wolken moeite hadden de alpen over te komen. We nemen dus de gok en gaan passen rijden.
Vanaf de camperplaats meteen weer omhoog, langs een paar dorpen en dan komen we op de Passo di Monte Giovo (Jauferpass), ruim 2400 m hoog. Na wat foto’s gaan we verder naar San Leonardo in Passiria. De zon schijnt nog steeds. Boven de bergen zien we wel steeds meer wolken.
We gaan naar rechts, richting de Passo di Rombo (Timmelsjoch). Dit is een tolpas, dus in Waze de optie tolwegen vermijden uitgeschakeld. Halverwege de route gaat het regenen. Rondom ons zien we bergtoppen verdwijnen in de wolken of juist weer even verschijnen.
Meteen na het tolstation houden we onze lunchpauze.
Als we verder rijden is het opgehouden met regenen, maar komen we terecht in de mist.
Een kudde schapen en daarna een kudde koeien leveren oponthoud. Vooral de koeien hadden geen zin om door te lopen.
Als we beneden zijn, is de regen over en de mist weg. We rijden door het Ötztal, langs de snelstromende kolkende Ötz. Af en toe valt er een stroom water uit de bergen omlaag.
Aan het eind van het dal, krijgen we grotere wegen en rijden we Oostenrijk uit en Duitsland in.
We rijden door naar Kempten. Als we op de CP staan, lopen we nog de altstad in.
Aan het begin van de stad een fietsenwerkplaats, voor algemeen gebruik. Naast een bandenpomp allerlei gereedschap aan uittrekkabels.
Naast de kerk een jugendstilfontein uit 1905, de Sankt-Mang-Brunnen. St. Magnus, de apostel van de Allgäu houdt het kruis vast. Rondom hem worden de vier elementen verbeeld.
Als Paul donkere wolken ziet hangen lopen we terug. Later kregen we een paar onweersbuien.

Reute bekend vroeger gingen we altijd viaKempten naar Sankt Anton,Voralgebergte naar de wintersport.De rivieropde foto is misschien de Inn.Jullie keren weer huiswaarts na een mooie reis. Goede terugreis,Arendien en Paul. Groeten Ad en Ineke.

Ineke 2022-07-05 21:54:04

Dat is een flinke rit vandaag! En dan ook nog de passen-route genomen! Het Oetztal (nabij Soelden) was een bestemming waar mijn moeder met ouders en broer een aantal jaren rond 1930 met vakantie gingen bij een boer waarvan mijn grootouders na afloop van 1e Wereldoorlog enkele jaren een dochter in huis hadden genomen. Iets wat een beetje vergelijkbaar was met wat nu met vluchtelingen uit Oekraïne door sommigen gedaan wordt. 30 jaar terug waren Maaike en ik met de kinderen daar ook met vakantie.

Leendert 2022-07-05 22:42:42

Bijna alle weerssoorten op één dag. Ook wel fotogeniek vind ik. De laatste kilometers verlopen hopelijk ook voorspoedig.