Via Tintagel naar een winderig Exmoor National Park

Verenigd Koninkrijk, Porlock

Gisteravond was de Engelse gasfles leeg. Gelukkig was er bij de pub ook een gaswissellocatie, dus vanmorgen konden we voor we verder gingen onze fles wisselen.
Onze eerste stop was in Tintagel. We bekeken de ruïnes van een 12e eeuws kasteel, dat al vanaf de dertiende eeuw in verval is. Het kasteel is toentertijd gebouwd op de locatie waar de mythische koning Arthur geboren zou zijn. Een deel van het kasteel stond op een rots in zee, die met een nauwe doorgang was verbonden met het andere deel dat op het vasteland stond. Al snel na de bouw brak een deel van de verbinding (met een stuk van het kasteel) weg. Nu moet je dus nogal wat trappen op en af om bij de 2 delen te komen.
Het deel op de rots was gebouwd op een plek waar al in de 5e / 6e eeuw een nederzetting was die handel dreef met het middellandse zeegebied (getuige de gevonden amphora en andere spullen).
Om de link met koning Arthur te benadrukken is er een groot bronzen beeld van hem op het hoogste punt geplaatst.
Van Tintagel reden we noordwaarts. We zijn ondertussen in Somerset. We staan op een camperplaats/parkeerplaats aan de A39. Een hoofdweg (breedte ± 4 meter) langs de kust van Exmoor. We kijken aan de ene kant uit op het kanaal van Bristol (met aan de overkant Wales). Aan de andere kanten zien we heide met loslopende wilde paarden/ponys.
Een groot deel van de dag was het wisselend bewolkt. Hier staat een stevige koude wind en we stonden net op de blokken toen we onze eerste echte regenbui in Engeland kregen.