Kystriksveien (de kustroute)

Noorwegen, Asp

Vanaf Steinkjer zijn er 2 routes naar het noorden: De E6 of de Fv 17. De eerste wordt de Noordkaaproute genoemd, de tweede de Kustweg. Wij kiezen voor de kustweg. We rijden dan over verschillende (schier)eilanden langs fjorden en bergen en in de route zitten verschillende veerboten.
Zondag rijden we tot een camperplek aan de Innerfolda (een fjord met open verbinding met zee – eb en vloed dus). We vonden hem op Park4night en er stond dat de onverharde toegangsweg misschien moeilijk was voor grote campers. We zijn dan ook op de afrit gestopt en Paul is naar beneden gelopen om te kijken of het zou gaan. Op 2 plaatsen hingen wat boompjes scheef, maar dat was geen probleem. De plek was schitterend. We stonden aan het eind van een bosweggetje met aan 3 kanten water. Boven ons zagen we af en toe auto’s rijden op de 17.
In de avond ging het spetteren en gedurende de nacht hoorden we regelmatig regendruppels tikken.
Maandagochtend was het weer droog. Toen hadden we onze eerste veerboot. Van Holms naar Vennesund duurde 20 minuten. De zon kwam weer regelmatig tevoorschijn.
Op het eiland Sømna rijden we door tot Berg. We konden nog lekker in de zon zitten lezen en kijken hoe het water binnenstroomde en een paar uur later weer naar buiten. Op verschillende plaatsen staan vissers aan en in het water.
Vandaag hadden we 2 ponten. De eerste weer 20 minuten van Horn naar Anddalsvågen en 16 kilometer later deed de boot van Forvik naar Tjøtta er (met een tussenstop) een uur over.
Op Alsta zagen we onze eerste eland. Overal langs de weg zagen we al verkeersborden met elanden erop.
De toppen van de Syv Søstre (7 zusters) een bergketen tot 1072 meter hangt in de wolken. Lager langs het water schijnt de zon.
We staan nu op een CP onder de Helgelandsbrua (de Helgelandsbrug), een brug van 1065 meter die hoog over de Leirfjorden gaat.

De tweede en derde foto, wat een eindeloos mooi plekje!

Klaas en Josée 2019-07-24 09:34:36

Bijna alleen op de wereld! Van al dat landschappelijk schoon wordt de geest verruimd. Soms niet onbelangrijk. Binnen is het hier 23C ; buiten in de tuin en onder het scherm :46C