Source Bleu de Meski

Marokko, Errachidia

Gisterochtend onderweg naar Errachidia pikten we weer 2 lifters op. Geen bekenden van elkaar deze keer.
Tussen Boudenib en Errachidia zagen we op veel plaatsen dat er gewerkt werd aan het tegengaan van de woestijnvorming. Er werd geboord naar water. Zo gauw dat was gevonden, werd er een reservoir gebouwd, een gebouwtje met wat zonnepanelen ernaast en de pomp erin kon draaien.
Een stuk grond wordt van stenen ontdaan, irrigatieleidingen worden aangelegd, gaten gegraven en jonge boompjes (olijven en dadelpalmen) gepland.
We zijn heel benieuwd hoe het er hier over 10 of 20 jaar uit ziet. Als het allemaal aanslaat (we zagen al bedrijven met redelijk grote bomen, dus het zou moeten kunnen), zou het hier dan wel eens behoorlijk groen kunnen zijn, in plaats van de eindeloze droge zand- en steenvlaktes nu.
In Errachidia haalden we op een marktje wat groente en fruit. Bij een slager lieten we een mooi stukje vlees (voor brochettes) afsnijden.
Daarna reden we naar Source Bleu de Meski. Er werd ons verteld dat de naam Blauwe Bron komt van bedouïnen die er hun blauwe kleding wasten. Het water werd daardoor blauw. Feitelijk is het de Wadi Ziz, die gedeeltelijk ondergronds stroomt en hier uit een grot aan de voet van een rotswand weer tevoorschijn komt.
Kleding wassen wordt nog steeds gedaan in de stroompjes. Toen we gistermiddag even de oase in liepen, zagen we op verschillende plaatsen vrouwen bezig. Helaas geen foto’s ervan.

Vandaag wandelden we naar de vervallen ksar van Meski aan de overkant van de rivier. Vandaaruit een mooi uitzicht op de akkertjes langs de rivier. Op verschillende plaatsen werd gewerkt.

Hoi Arendien en Paul Wat interessant die waterboringen. Ik heb wel eens ergens gelezen - weet absoluut niet meer waar - dat er onder sommige delen van de Sahara uitgebreid fossiel water zou zitten dat nog dateert uit de laatste ijstijd toen de Sahara helemaal geen woestijn was. Weten jullie daar iets van? hartelijke groet Leendert