In Polen moeten we van alles

Duitsland, Bansin

Vanmorgen steken we de grens over en dan moeten we allerlei dingen doen: Een bancomat zoeken om złotys uit de muur te halen; de dieseltank volgooien; en dan op zoek naar een servicepunt waar we zwart en grijs water kunnen lozen en vers water kunnen innemen.
Als we Świnoujście inrijden, zien we al snel die bancomat. Als er złotys in de portemonnee zitten, lopen we even naar het centrum. Bij een bakker een kop koffie / thee met voor Paul een taartje. Hij mist de tompouce in de binnentuin vandaag.
Op weg naar de veerpont (dwars door Świnoujście stroomt de Świna en die heeft geen bruggen en ook de tunnel is nog niet klaar), gooien we de dieseltank vol (goedkoper dan in Duitsland). Als we verder in Polen zijn, zien we de diesel nog lager in prijs.
In Kołobrzeg weet ik via P4N een servicepunt. We rijden erheen langs de kust. Van het ene schiereiland naar het andere. De zee zien we nauwelijks, wel de dennenbossen op de duinen.
Het servicepunt is bij een waterzuivering annex biogascentrale. De weg wordt gewezen door een aardige man die wat Duits spreekt. Hij vind het wel stoer dat ik rijd, terwijl Paul met hem meeloopt.
Ondertussen is het al bijna half vijf. We rijden naar een parkeerplaats bij Dźwirzyno.
Een paar honderd meter van het strand. We horen de zee. Opvallend zijn de dode bomen op de rand van strand/duin. Als het zand van de duinen wegzakt, komen de wortels bloot te liggen en gaat de boom dood. Jaren geleden zagen we dit al eens in het Słowiński Nationaalpark, wat verderop aan de Oostzeekust. Men noemde het wandelende duinen. Ook hier wandelen de duinen dus.
Aan de kust van Usedom was het heel druk, hier zie je nauwelijks mensen op het strand. Ook campers kwamen we na de grens nauwelijks meer tegen.

Ook bij ons was deze dag zonnig. Ik heb een oranje tompouce verorberd. Het taartje zag er overigens niet verkeerd uit!!

Magda 2023-04-28 11:20:44

Gisteren een gezellige koningsochtend in de tuin beneden met koffie en oranje tompouce en een gebruikelijke kruidenbitter,sommige aanwezigen vonden dat lekker ,anderen weer niet,de sfeer was goed en het was droog met later een zonnetje. Wij gingen na de lunch naar Amsterdam,feest en muziek overal,veel kraampjes en veel oranje , hetwas een uitbundige ,vrolijke sfeer.om 4 uur naar de tentoonstelling van Vermeer,schitterend ,bijzonder. Daarna eten in de stad.Heel veel mensen op de been ,boten met dansende mensen en harde ,vrolijke muziek.Een geweldige dag was het.jullie genieten ook en leuk om jullie verhalen te lezen. Groetjes, Aden Ineke.